معضل پرداخت خسارت به خودروهای نامتعارف را مجلس حل کند

قائم مقام بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران گفت: قانون پوشش بیمه ای خودروهای نامتعارف (خودروهای لوکس) حدود ۲ سال است که در بلاتکلیفی به سر می برد از این رو از نمایندگان مجلس شورای اسلامی تقاضا می شود برای حل این معضل، قانون جدید وضع کنند.

به گزارش روز شنبه اگزیم نیوز، طبق قانون جاری، بیمه شخص ثالث شامل خودروهای متعارف یعنی خودروهایی می شود که قیمت آنها کمتر از ۵۰ درصد دیه کامل مرد مسلمان در ماه حرام در آن سال است و خودرویی که قیمت آن بیشتر از این حد باشد، نامتعارف تلقی می شود.

پیش از سال ۱۳۹۵، قانونگذار حد مشخصی برای مسوولیت مقصر حادثه رانندگی جهت پرداخت خسارت مالی وارده به خودرو زیان دیده تعیین نکرده بود و اگر یک خودرو لوکس دچار خسارت می شد، امکان پرداخت کامل خسارت وجود داشت. اما در قانون جدید بیمه شخص ثالث، خودروها بر اساس معیار قیمت به دو نوع متعارف و نامتعارف تفکیک و برای جبران خسارت مالی خودروهای نامتعارف حد تعیین شد.

مجید مشعل‌چی روز شنبه در همایش ملی نخبگان در مشهد افزود: بلاتکلیفی این قانون، موجب سرگردانی ۲۵ میلیون دارنده بیمه شخص ثالث در کشور شده است و با توجه به این که بسیاری از آنها سقف بیمه را پرداخت می کنند، اما بیمه مطابق قانون، امکان پرداخت خسارت به آنان را ندارد.

وی با بیان این که رفع مشکلات مردم از مهمترین وظایف نمایندگان مجلس شورای اسلامی است ادامه داد: تعیین تکلیف این قانون بی شک گام نهادن در همین مسیر است و اکنون دلیل تعلل در انجام آن برای ما یک سوال بزرگ است.

قائم مقام بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران گفت: برخی از رفتار ها و اقدامات مسوولان این ذهنیت را ایجاد می کند که آنان همچنان از جایگاه دقیق بیمه در جامعه اطلاع درستی ندارند و موجب کندی در تسری فرهنگ بیمه در کشور می شوند.

مشعل‌چی با اشاره به نقش حمایتی صنعت بیمه در کشور افزود: صنعت بیمه تاکنون توانسته ۳۰۰ هزار هزار میلیارد تومان ریسک را در اقتصاد کشور پوشش دهد که در قبال آن فقط یک هزارم حق بیمه دریافت کرده است.

وی اضافه کرد: ۸۰ درصد پرتفوی صنعت بیمه کشور به بیمه شخص ثالث و درمان اختصاص دارد که به دلیل افزایش های چند باره نرخ دیه و هزینه های درمانی تا ۵۰ درصد در چند سال اخیر، شرکت های بیمه را در انجام تعهدات با مشکل رو به رو کرده است.

قائم مقام بیمه مرکزی ایران گفت: این افزایش هزینه ها در شرایطی بوده است که حق بیمه پرداختی از سوی شهروندان فقط ۳۰ درصد افزایش یافت و در صورت عدم حمایت از صنعت بیمه، این صنعت نیز در مسیر صندوق بازنشستگی و برخی بانک های ورشکسته قرار خواهد گرفت.

مشعل‌چی با انتقاد از بیمه های پایه ای درمان در کشور افزود: برخی از بیمه های پایه ای بسیار ناکارآمد هستند و از تعهدات خود شانه خالی می کنند و این امر موجب افزایش بار مالی بر بیمه های تکمیلی شده است به طوری که هم اکنون ۴۰ درصد از منابع بیمه، صرف هزینه های درمان های سرپایی و بستری می شود.

وی ادامه داد: شرکت های بیمه ای هیچ گاه سود خویش را در ضرر دیگران تعریف نکرده اند اما گاه با پرداخت خسارت به صورت قسطی، دیرهنگام و کمتر از میزان خسارت، گلایه هایی را برای شهروندان ایجاد کرده اند.

در پایان این مراسم پیام استاندار خراسان رضوی به مناسبت هفته بیمه قرائت شد و از تعدادی از مدیران شرکت های بیمه قدردانی به عمل آمد.

کد خبر 69412

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =