ارزشگذاری فلزات گرانبها به بانکهای کارگشایی کشور تفویض شد

سرپرست مرکز ملی صنایع خلاق و فرش ایران گفت: بانک مرکزی ارزشگذاری فلزات گرانبها در زیورآلات طلا، نقره و جواهر را به بانکهای کارگشایی کشور تفویض کرد که بستر این ارزشگذاری در استانها فراهم شده است.

به گزارش روز جمعه اگزیم نیوز، محمدرضا زارع برزشی در نشست میز کشوری توسعه صنعت مصنوعات طلا، نقره و جواهرات با محوریت خراسان رضوی در محل اتاق بازرگانی مشهد افزود: این موضوع با پیگیریهای وزارت صنعت، معدن و تجارت از طریق بانک مرکزی محقق شده است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات فعالان اقتصادی حوزه طلا، نقره و جواهر آن بود که برای ارزشگذاری زیورآلات باید بخش مربوط به سنگ قیمتی آن در وزارت صنعت، معدن و تجارت و بخش مربوط به فلز گرانبهای آن توسط بانک مرکزی انجام گیرد.

این مسوول در وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: در این راستا نامه ای از سوی بانک مرکزی به بانکهای کارگشایی ارسال شده و ارزشگذاری فلزات گرانبها در زیورآلات به آن بانکها در استانها تفویض شده است.

وی گفت: معاون صنایع عمومی وزارتخانه نیز پیگیر تفویض ارزشگذاری سنگهای قیمتی زیورآلات به استانها بوده که مکاتبات مختلفی در این زمینه انجام شده است.

زارع یکی از خواسته های فعالان صنعت طلا، نقره و جواهر را ایجاد «گمرک فرودگاهی» برای صادرات این بخش دانست و افزود: طبق نامه ارسالی معاون صنایع عمومی وزارت صمت به گمرک ایران، به طور نمونه گمرک فرودگاهی تا ماه آینده در گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) ایجاد می شود.

وی گفت: یکی دیگر از درخواستهای فعالان اقتصادی طلا، نقره و جواهر مشهد ایجاد «کد آیسیک» برای نقره ذوب شده بود که این موضوع هفته آینده برای حوزه نقره ایجاد خواهد شد.

سرپرست مرکز ملی صنایع خلاق و فرش ایران بیان داشت: فعالان اقتصادی حوزه طلا، نقره و جواهر افزایش صادرات مصنوعات طلا و نقره را از سه به ۱۰ کیلوگرم خواستار شده بودند که در این زمینه از استانها خواسته شد تا پیشنهادهای مشخص خود را به وزارتخانه ارسال کنند.

وی در خصوص دریافت شمش های طلای وارداتی به دست تولیدکنندگان مصنوعات و زیورآلات طلا که از محل رفع تعهد ارزی تامین می شود، گفت: لایحه ای در این زمینه در حال تهیه است تا تولیدکنندگان در سامانه «بهین یاب» تعریف شده و از سوی دیگر فهرست واردکنندگان شمش طلا احصا شود تا با همکاری بانک مرکزی بتوان این اتصال را بین تولیدکننده مصنوعات و زیورآلات طلا با واردکننده شمش برقرار کرد.

زارع راه اندازی کارگروه توسعه صادرات در برخی استانها با محوریت طلا و نقره و جواهر و پیگیری برای راه اندازی شهرک تخصصی طلا و نقره و جواهر را از فعالان اقتصادی این بخش خواستار شد.

آغاز تفویض ارزش‌گذاری سنگهای قیمتی از خراسان رضوی و قم

معاون بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: در ۶ آذرماه امسال از سوی وزارتخانه نامه ای به استانهای خراسان رضوی و قم مبنی بر ارایه پیشنهادهای آنها پیرامون تفویض اختیار ارزش‌گذاری سنگهای قیمتی به این استانها ارسال شد که آغاز تفویض اختیار این بخش به استانهای کشور است.

علی غفوری مقدم افزود: از ۳۷ نوع سنگ قیمتی که در کشور شناسایی شده است، ۲۲ سنگ قیمتی در خراسان رضوی وجود دارد، همچنین این استان دارای چهار معدن طلای فعال و هفت معدن سنگهای قیمتی است که شاخص آنها معدن فیروزه است.

وی مشهد مقدس با برخورداری حدود ۴۰ میلیون زائر سالانه را ظرفیت بی نظیر در توسعه بازار طلا، نقره و جواهر دانست و گفت: ۲ هزار واحد تولیدی – صنفی با اشتغال بیش از ۲۰ هزار نفر در مشهد فعالیت دارند، ۱۳ اقدام نیز برای بهبود این کسب و کار در استان انجام شده که برخی از آنها برای نخستین بار در کشور بوده است.

معاون بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ایجاد نخستین پژوهشکده گوهرسنگها و ایجاد آکادمی طراحی طلا، نقره و جواهر برای نخستین بار در کشور را از اقدامات فعالان اقتصادی این استان برشمرد و گفت: مشهد قطب طراحی طلا و جواهر است که تاکنون ۸۰۰ طراح در این بخش تربیت شده اند، برای اولین بار در مشهد کد آیسیک طراحی گرفته شد، طراحان این منطقه بارها در نمایشگاه های کشورهای مختلف شرکت کرده و رتبه های ممتاز بدست آورده اند.

غفوری مقدم درخواستهای فعالان اقتصادی خراسان رضوی در حوزه طلا، نقره و جواهر را شامل افزایش صادرات مصنوعات نقره، بهره مندی از ماشین آلات مدرن و پرداخت تسهیلات بانکی در این زمینه و اجازه واردات برخی از سنگهای قیمتی با داشتن توجیه اقتصادی برای استان، برشمرد.

میز کشوری توسعه صنعت مصنوعات طلا، نقره و جواهرات با محوریت استان خراسان رضوی با حضور روسای اتحادیه های فروشندگان و سازندگان طلا و نقره و جواهر کل کشور، نمایندگان سازمان ملی استاندارد، گمرک، بانک مرکزی، سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران، اتاق اصناف ایران در محل اتاق بازرگانی مشهد برگزار شد.

نمایشگاه تخصصی طلا، نقره و جواهر و ماشین آلات صنعتی این بخش عصر امروز در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی مشهد گشایش می‌یابد.

کد خبر 69372

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =