تخمین سهم صنعت رنگ و رزین از اقتصاد/ مزیت‌های صادراتی صنعت رنگ

یک فعال صنعت رنگ با بیان اینکه سهم رنگ، رزین و پوشش‌ های صنعتی در تولید ناخالص ملی در حدود چهار تا پنج درصد است، گفت: دسترسی به مواد اولیه، نوع موقعیت لجستیکی ایران به عنوان کریدور مرکزی منطقه برای ایران یک مزیت صادراتی ایجاد کرده است.

به گزارش روز جمعه اگزیم نیوز، سامان جودت با بیان اینکه ارزش بازار داخلی و خارجی صنعت رنگ، رزین و پوشش‌های صنعتی نسبت به سال گذشته در حدود شش درصد افزایش یافته، اظهار داشت: رنگ و رزین‌ها، نوعی پوشش تخصصی هستند که کاربردهای فراوانی از جمله تولید، ساخت و ساز و حمل و نقل دارند. این پوشش‌ها به گونه‌ای فرموله شدند که مقاومت بسیار بالایی در برابر عوامل محیطی مثل آب و هوا، مواد شیمیایی و ساییدگی دارند و به همین دلیل نیازهای منحصر به فرد محیط‌های صنعتی و خانگی را برآورده می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه صنعت رنگ و رزین و پوشش‌های صنعتی کشور برای افزایش توان رقابتی به معرفی بیشتر نیاز دارد، گفت: حضور فعالان این صنعت در نمایشگاه‌های بین‌المللی داخلی و خارجی می‌تواند به تبادل اطلاعات فنی و بازرگانی، گسترش مبادلات تجاری، معرفی آخرین دستاوردهای علمی و صنعتی، گسترش همکاری‌های ملی و بین‌المللی و افزایش سهم ایران از بازار جهانی منجر شود.

گفتنی است؛ ارزش بازار رنگ و پوشش در خاورمیانه بیش از ۱۵ میلیارد دلار و از نظر حجم حدود ۶ میلیارد لیتر است و پیش بینی می‌شود که این بازار با رشد بیش از ۱۰ درصد تا سال ۲۰۲۵ همراه باشد. حدود ۷۰ درصد از این بازار مربوط به پوشش‌های ساختمانی و دکوراتیو است. در این میان کل بازار رنگ ایران حدود ۵۰۰ هزار تن است و این صنعت تقریبا با ضریب بهره‌برداری ۵۵ درصدی در ایران فعال است.

مهمترین مقاصد صادراتی رنگ ایران، کشورهای افغانستان، عراق، ترکمنستان، تاجیکستان و قزاقستان است. کل صادرات رنگ ایران در سال ۱۳۹۹ حدود ۹۸ میلیون دلار بود که این رقم در ۱۴۰۰ به بیش از ۱۰۵ میلیون دلار افزایش یافته است.

کد خبر 69368

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =