کاهش وابستگی بودجه به نفت در جهت مقاوم‌سازی اقتصاد ایران است

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به کاهش ۳۸ هزار میلیارد تومان درآمد حاصل از صادرات نفت در لایحه بودجه ۱۴۰۳، گفت: کاهش وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی، تصمیم عاقلانه دولت سیزدهم و در راستای خنثی‌سازی تحریم‌ها و اتکا به درآمدهای پایدار است.

به گزارش روز چهارشنبه اگزیم نیوز، حمید بهزادی در گفت‌وگویی با اشاره به لایحه بودجه ۱۴۰۳، اظهار داشت: سال گذشته عدد سقف بودجه، بدون درآمد شرکت‌های دولتی حدود ۲۰۸۳ همت بود و امسال به ۲۴۶۲ همت رسیده و بیشترین رشد بودجه تحت تاثیر درآمدهای مالیاتی است.

وی افزود: به عبارتی، درآمدهای پایدار در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ نسبت به قانون بودجه امسال ۴۲ درصد رشد کرده و به ۱۴۰۰ همت رسیده که ۱۱۰۰ همت آن درآمد مالیاتی و ۱۴۰ همت هم حقوق گمرکی است.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به کاهش نقش درآمدهای سرمایه‌ای در بودجه، گفت: دولت درآمدی تحت عنوان، درآمد سرمایه‌ای دارد که حاصل فروش نفت و گاز و املاک و دارایی‌های دولت است که در لایحه بودجه درآمدهای حاصل از صادرات نفت، گاز و میعانات به ۵۵۸ همت رسیده و نسبت به امسال کاهش داشته است

بهزادی با بیان اینکه درآمدهای سرمایه‌ای نسبت به قانون بودجه امسال ۱۱.۶ درصد کاهش پیدا کرده است، بیان کرد: درآمدهای حاصل از صادرات نفت و گاز در قانون بودجه امسال، ۶۲۳ همت است، البته برای سال جاری صادرات یک میلیون و ۴۵۰ هزار بشکه نفت در روز پیش‌بینی شده که این عدد در لایحه بودجه سال آینده یک میلیون و ۳۵۰ هزار بشکه در روز در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی کاهش فروش نفت در لایحه بودجه به معنای ضعف در فروش و صادرات نفت نیست، تصریح کرد: امسال در برخی از ماه‌ها حتی بیش از ۱.۵ میلیون بشکه نفت در روز فروختیم، اما دولت در این زمینه اعداد را عاقلانه و واقعی‌تر محاسبه کرده و تلاش دارد هزینه‌های جاری از درآمدهای پایدار تامین کند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به کاهش وابستگی بودجه دولت به نفت، افزود: وابستگی قانون بودجه امسال به نفت ۳۰ درصد بوده و این عدد در لایحه بودجه ۱۴۰۳ به ۲۴ درصد کاهش یافته که در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی و افزایش تاب آوری اقتصاد کشور است.

بهزادی با تاکید بر لزوم توجه به بودجه بدون نفت گفت: بودجه بدون نفت یعنی خنثی سازی تحریم‌ها؛ اگر بودجه وابسته به نفت باشد، ما تحریم پذیریم.

کد خبر 69305

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 4 =