صادرات محصولات آب بر غیر راهبردی است

سخنگوی طرح‌های ملی آب با بیان اینکه آب مجازی، میزان آبی است که برای تولید یک محصول مصرف می‌شود، گفت: محصولاتی باید از کشور صادر شود که غیرراهبردی بوده و آب کمتری برای تولید آنها مصرف شده است.

به گزارش روز شنبه اگزیم‌نیوز، عیسی بزرگ‌زاده درباره آب مجازی اظهار داشت: آب مجازی واژه‌ای در ادبیات آب کشور است که برای تولید یک محصول کشاورزی مصرف می‌شود و مقدار آن معادل جمع کل آب مصرفی در مراحل مختلف زنجیره تولید است.

وی با بیان آنکه آب مجازی هم در کالاهای واردتی و هم صادراتی وجود دارد به‌خصوص محصولات کشاورزی بیشتر است؛ خاطرنشان کرد: آب مجازی به‌عنوان یکی از بندهای نقشه راه آب کشور موردتوجه برنامه‌ریزان قرار گرفته لذا براین اساس آب مجازی باید باتوجه‌به بیلان آب کشور صادرات و واردات داشته باشد.

وی بیان کرد: مبادلات آب مجازی هم باید به‌گونه‌ای باشد که آب وارد شده از صادراتی بیشتر باشد؛ بنا براین محصولاتی باید صادر شوند که غیرراهبردی بوده و آب کمتری برای تولید آنها مصرف شده است.

نمایندگان مجلس در جریان بررسی جزییات لایحه برنامه هفتم توسعه با بند «ت» ماده ۳۸ اصلاحی این لایحه موافقت کردند تا با گرفتن عوارض از صادرات محصولات پرآب‌بر، تولیدات کشاورزی روی کالاهای اساسی متمرکز شود.

براساس مصوبه مجلس، ضمن اخذ عوارض از صادرات محصولات کشاورزی پرآب‌بر، درآمد آن صرف احیای قنوات، افزایش بهره‌وری آب، محصولات کشاورزی و نیز احداث پروژه‌های آبخیزداری شود.

سالانه ۱۲۵ میلیون تن محصولات کشاورزی در کشور تولید می‌شود که از نظر وزنی نسبت به جمعیت ۸۵ میلیون نفری کشورمان، رقم بالایی است؛ اما در عین حال بسیاری از محصولات اساسی را وارد می‌کنیم؛ در واقع با صادرات محصولات پر آب بر، آب به صورت مجازی به کشورهای دیگر صادر می‌شود.

کد خبر 68756

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 8 =