رشدهای کم‌نظیر بخش صنعت مدیون تلاش‌های وزارت نیرو در تأمین برق

تابستان امسال بخش صنعت کشور شاهد رکوردهای کم‌نظیری در رشد تولید بود که این موضوع به دلیل تلاش‌های وزارت نیرو برای تأمین برق پایدار است.

به گزارش روز چهارشنبه اگزیم‌نیوز، تجربه تلخ خاموشی‌های گسترده در سال ۱۴۰۰ به‌خصوص برای بخش صنعت زیان‌بار بود. این روند نارضایتی همه بخش‌ها به‌خصوص بخش صنعتی کشور از بی‌برقی‌ها تداوم داشت تا آنکه دولت سیزدهم سکان امور را به دست گرفت و برای تأمین برق پایدار برنامهریزی کرد.

زمانی که علی‌اکبر محرابیان به‌عنوان وزیر نیرو در دولت سیزدهم منصوب شد تلاش گسترده‌ای را برای رفع معضل خاموشی‌ها آغاز کرد.

وی با تدوین برنامه‌هایی چه در زمینه توسعه نیروگاهی و چه انجام به‌موقع تعمیرات نیروگاهی و چه رفع موانع نیروگاه‌های موجود و چه در بخش مصرف با اختصاص پاداش توانست برق پایداری برای تابستان ۱۴۰۱ رقم زده و رضایت‌بخش‌های مختلف را رقم بزند.

این موفقیت در تأمین برق سال ۱۴۰۱ سبب شد وزارت نیرو تلاش بیشتری برای تأمین برق پایدار در تابستان ۱۴۰۲ به کار ببندد. بر همین اساس اقدام‌ها در دو بخش مورد تأکید قرار گرفت.

بخش نخست اقدام‌های مدیریت مصرف برای بخش خانگی بود که بر اساس آن مدیریت مصرف در این بخش به خود مردم واگذار شد و برای تشویق بیشتر مردم طرحی به نام طرح سراسری پاداش مصرف معرفی شد که بر اساس آن همه مشترکان می‌توانستند به‌ازای هر کیلووات صرفه‌جویی تا ۲ هزار تومان پاداش دریافت کنند که این پاداش نسبت به سال ۱۴۰۱ چهار برابر شده بود.

رشدهای کم‌نظیر بخش صنعت مدیون تلاش‌های وزارت نیرو در تأمین برق

این اقدام در بخش خانگی سبب شد باوجود رشد حدود ۲ میلیون مشترک خانگی میزان مصرف در این بخش بین یک تا ۲ درصد کاهش یابد که اقدام بی‌نظیری در طول سال‌های گذشته بود.

اما اقدام‌های وزارت نیرو در بخش صنعتی سبب شد نه‌تنها هیچ خاموشی در این بخش نداشته باشیم؛ بلکه رشد مصرف اتفاق افتد که جهش‌های زیادی در بخش تولید و صادرات را به همراه داشت.

وزارت نیرو برای تأمین برق پایدار بخش صنعت هم مدیریت بهینه و هم اختصاص طرح‌های تأمین برق توسط خود صنایع را دنبال کرد.

براین‌اساس در سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۰ میزان برقی که به صنایع داده شده ۲۵ درصد رشد کرد.

بررسی روند مصرف برق در بخش صنعتی نشان می‌دهد رشد مصرف در این بخش در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۳۹۴ رشد خیلی خوبی یافته است.

میزان مصرف برق صنایع در حالی در سال ۱۳۹۴ رقم ۲۸ هزار و ۷۵۸ مگاوات بوده این میزان در سال ۱۴۰۲ به ۴۶ هزار و ۱۱۴ مگاوات افزایش‌یافته که نشان از رونق تولید صنعتی در کشور است.

البته این مجموع مصرف برقی است که انجام شد و اگر بخواهیم میزان انرژی خاصی که نسبت به ۱۴۰۰ بیشتر تولید شده را محاسبه کنیم تا ۹۰ درصد انرژی اضافه‌تولید شده در سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۰ خاص‌تر به سمت صنایع رفته و این امر آمارهای گسترده‌ای که از جهش تولید و جهش صادرات دیده می‌شود ناشی از همین رشد اختصاص برق به بخش صنعتی در سال رونق تولید است که وزارت نیرو مجدانه آن را اجرایی کرد.

همچنین الزام صنایع به احداث نیروگاه که سه نیروگاه از این محل در مدار تولید قرار گرفت و افزایش حدود ۸ هزار مگاواتی ظرفیت تولید برق سبب رضایت‌مندی مردم و صاحبان صنایع از وضعیت تأمین برق شد.

کد خبر 68486

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 15 =