آموزش بازرگانان مازندران برای صادرات کالا به روسیه

استاندار مازندران از اعزام گروه ۱۵ نفره بازرگانان، فعالان تولیدات غذایی و دامپزشکی استان به روسیه برای فراگیری شاخص های صادرات محصولات تجاری این کشور خبر داد.

به گزارش اگزیم‌نیوز، سیدمحمود حسینی پور روز چهارشنبه در حاشیه صادرات اولین محموله مرکبات مازندران به روسیه با کشتیرانی دریای خزر در بندرامیرآباد در جمع خبرنگاران افزود: در سفر هیات عالی رتبه تجاری اقتصادی مازندران به کشور روسیه چندین مسایل زیربنایی موردتوجه قرار گرفت که رعایت استانداردهای بهداشتی در حوزه صادرات محصولات غذایی از جمله آنها بود.

وی با اشاره به اینکه مهم‌ترین شاخص صادرات کالا از مازندران به روسیه رعایت استانداردهای بهداشتی است، ادامه داد: اختلافاتی میان سازمان قرنطینه روسیه و دامپزشکی مازندران وجود داشت و برخی مواقع محصولات استان ماه‌ها در گمرکات می ماند و یا مُهر قرمز می خورد.

مقام عالی دولت در مازندران گفت: در مذاکرات اخیر با مقامات کشور روسیه، مقرر شد گروهی از بازرگانان و فعالان تولیدات غذایی و دامپزشکی مازندران به روسیه اعزام شوند و در مدت یک هفته آموزش های استانداردهای مازندران و روسیه ارائه شود.

وی اظهار داشت: این مهم اقدام اساسی برای صادرات کالا است که به واسطه شرایط خاص کریدور شمال به جنوب و جایگاه استان در این حوزه در نظر گرفته شد.

حسینی پور ادامه داد: پس از بازگشت این گروه از کشور روسیه، این افراد آموزش‌های صادراتی لازم را به تولیدات کنندگان لبنی و باغی ارایه خواهند داد تا برگشتی محصولات صادراتی به حداقل و صفر برسد.

طبق آمارهای رسمی، مجموع باغ های مرکبات مازندران ۱۱۲ هزار هکتار است که از این میزان ۱۱۰ هزار هکتار ارقام بارده هستند. همچنین از مجموع باغات مرکبات مازندران ۸۰ هزار هکتار زیر کشت ارقام مختلف پرتقال، ۳۰ هزار هکتار ارقام مختلف نارنگی و بقیه زیر کشت محصولاتی از جمله نارنج و لیمو قرار دارند.

مازندران با دارا بودن ۱.۵ درصد از اراضی و ۲.۵ درصد اراضی کشاورزی کشور سالانه بیش از هشت میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می کند که ۱۰ درصد ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

زمان برداشت پرتقال هم که " تامسون " مهم ترین رقم آن محسوب می شود از نیمه آبان شروع می شود. به طور متوسط در یک هکتار باغ مرکبات ۳۰ تا ۴۰ تن محصول برداشت می شود.

بندر امیرآباد در استان مازندران به عنوان بزرگ‌ترین بندر حاشیه دریای خزر با قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی خاص باتوجه به سیاست گذاری‌های دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم می‌تواند باشکوفاسازی ظرفیت‌ها، نقش ویژه‌ای در مقاوم‌سازی اقتصاد کشور با توسعه تجارت بین‌المللی و صادرات کالا ایفا کند.

بندر امیرآباد با حدود یک‌هزار و ۳۰۰ هکتار وسعت و همچنین ۲۲۰ هکتار پس کرانه با دارا بودن اراضی پشتیبانی وسیع، زیر ساخت حمل و نقل مدرن چند وجهی، اسکله رو- رو ریلی و کامیون جهت ترانزیت و حمل یکسره کالا و همچنین دسترسی آسان به بازار مصرف کشورهای سی آی اس CIS با جمعیت بالغ بر ۳۰۰ میلیون به تنهایی بر تمامی پنج بندر حاشیه خزر تنه می‌زند و ظرفیت فوق العاده‌ای در توسعه اقتصادی و پرش تجاری کشور دارد.

بندر امیرآباد در کنار آن که یک ظرفیت صادراتی و تجاری در منطقه به شمار می‌رود با دارا بودن کارخانجات متعددی همچون گچ، فولاد، کاغذ و سیلوهای متعدد از بنادر نسل سوم کشور است و عمده ۷.۵ میلیون تن کالای صادراتی کشورهای مختلف جهان از بنادر آستاراخان، آکتائو، اولیا، باکو، گوسان و ماخاچ وارد بندر امیرآباد می‌شود.

اتصال به شبکه ریلی کشور، بهره‌مندی از ۱۵ پست اسکله با ظرفیت ۷.۵ میلیون تن و بهره مندی از ظرفیت اتصال کریدور ترانزیت بین المللی شمال به جنوب (INSTC) از دیگر ویژگی های شاخص بندر امیرآباد است.

کد خبر 68241

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 8 =