شفافیت و عدالت مالیاتی از نتایج اجرای مالیات بر مجموع درآمدهاست

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: اکنون بسیاری از منابع درآمدی افراد جامعه مشخص نیست، اما با اجرای طرح مالیات بر مجموع درآمد، همه منابع درآمدی افراد شناسایی و بر مجموع آن، مالیات اخذ می‌شود که شفافیت و عدالت مالیاتی را به همراه دارد.

به گزارش روز چهارشنبه اگزیم‌نیوز، محسن زنگنه سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی درباره لایحه مالیات بر مجموع درآمد که قرار است در ماه‌های آینده از طرف دولت به مجلس تقدیم شود افزود: مالیات بر درآمد یکی از جدیدترین روش‌های مالیاتی است که در بسیاری از کشورها در دست اجراست.

وی ادامه داد: از مهم‌ترین علل و ضرورت‌های تصویب مالیات بر مجموع درآمد، بحث شفافیت مالیاتی است. به این صورت که وقتی از مجموع درآمد افراد مالیات اخذ شود و درآمدهای افراد جامعه مشخص باشد، شفافیت مالی نیز بیشتر خواهد شد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: علت دیگر در بحث مالیات بر مجموع درآمد، عدالت مالیاتی است، اینکه افراد بر اساس درآمدی که کسب می‌کنند مالیات می‌دهند و این طرح را می‌توان کامل کننده طرح‌های دیگر مالیاتی همچون سامانه مودیان مالیاتی و سایر قوانین همچون مالیات بر عایدی سرمایه است .

زنگنه افزود: از آنجا که انواع مختلف مالیات وجود دارد همچون مالیات بر حقوق و دستمزد، مالیات بر ملک، مالیات بر درآمد و... این تنوع زیاد مالیاتی، نظارت مالیاتی را کم می‌کند و باعث فرار مالیاتی نیز می‌شود.

مالیات بر مجموع درآمد مانع از پولشویی می‌شود

این نماینده مجلس ادامه داد:، اما در مالیات بر مجموع درآمد وقتی درآمدهای فرد به قولی یک کاسه می‌شود و یکی می‌شود و اگرمبدا پول هم مشخص نباشد، زمانیکه پول به ریال تبدیل می‌شود لاجرم در حساب بانکی فرد قرار می‌گیرد و مالیات برای آن محاسبه می‌شود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس افزود: با توجه به اینکه اکنون معامله پول به صورت نقد منسوخ شده و بیش از ۹۵ درصد معاملات و جابجایی‌ها از طریق تراکنش‌های بانکی انجام می‌شود. حساب‌های مالی هم شفاف‌تر و قابل کنترل و پیگیری بیشتری است.

زنگنه تاکید کرد: یکی از مسائل مهم در دنیا هم مساله پولشویی و شفاف نبودن منبع پول است که البته هرچه قانون هم بنویسیم باز هم عده‌ای می‌خواهند برخلاف منافع افراد جامعه از مسیرهای غیر قانونی کسب درآمد کنند و البته مالیات بر مجموع درآمد تا حدی نسبت به سایر روش‌های اخذ مالیات از این نوع درآمدها جلوگیری می‌کند.

این نماینده مجلس در پایان با اشاره به حجم زیاد معافیت‌های مالیاتی کشور گفت: همچنین در بحث مالیات بر مجموع درآمد، چون بر مجموع درآمد افراد مالیات گرفته می‌شود، دیگر تک تک درآمدها جداگانه بررسی نمی‌شود و مشمول مالیات هم نمی‌شود و از این طریق میزان معافیت‌ها هم ساماندهی می‌شود.

کد خبر 68236

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 12 =