برداشت انار در ساوه ۱۰ درصد افزایش یافت

معاون فنی جهادکشاورزی ساوه گفت: امسال میزان تولید انار باغات این شهرستان با ۱۰ درصد افزایش به بیش از ۱۷۰ هزار تن رسیده است.

به گزارش روز دوشنبه اگزیم‌نیوز، «محمودرضا خلیلی»‌ اظهار داشت: این شهرستان دارای ۱۰ هزار هکتار باغ بارده انار است که به صورت میانگین بیش از ۱۷ تن محصول از هر هکتار باغ برداشت می شود که میانگین تولید در ساوه حدود پنج تن بالاتر از کشور است.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۸۰ درصد از انارهای شهرستان برداشت و روانه بازار و کارخانه های فرآوری شده است، افزود: با توجه به میزان برداشت، مقدار تولید در سال جاری که به نسبت ۱۵۰ هزار تن سال قبل با بیش از ۱۰ درصد افزایش به حدود ۱۷۰ هزار تن رسیده است.

وی یاآور شد: عمده دلیل افزایش برداشت در این شهرستان بارور شدن درخت هایی است که سال های گذشته در راستای تبدیل برخی باغات قدیمی به باغات اقتصادی ارقام کشت شده در آنها اصلاح شده است.

خلیلی با بیان اینکه سالانه به صورت میانگین ۸۰ درصد از انار تولید شده این شهرستان به صورت تازه خوری می شود افزود: پنج درصد از کل محصول به صورت سنتی در روستاها و ۱۵ درصد نیز به صورت صنعتی در سه کارخانه فعال شهرستان فرآوری می شود.

به گفته وی، هم اکنون در این شهرستان پنج هزار بهره بردار انار فعالیت دارند که در فصل برداشت محصول حدود ۵۰ هزار نفر روز کارگر مشغول بکار می شوند.

معاون فنی جهادکشاورزی ساوه اظهار داشت: هم اکنون در این شهرستان توسعه ارقام پرمحصول و مقاوم به تنش های خشکسالی در دستور کار قرار دارد که این طرح به مرور زمان در ۲ هزار هکتار از باغاتی درجه سه و چهار که در خشکسالی های دچار آسیب شده اند انجام خواهد شد.

افزون بر ۱۳۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی در شهرستان ساوه وجود دارد که ۲۱ هزار هکتار آن باغات و ۱۱۴ هزار هکتار دیگر را زمین های زراعی شامل می شود.

سالانه در شرایط نرمال اقلیمی و بارش‌ها امکان تولید بیش از ۹۳۵ هزار تن انواع محصولات زراعی و باغی در شهرستان ساوه وجود دارد.

کد خبر 68177

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 11 =