وزیر راه و شهرسازی: تکمیل گذرگاه‌های راهبردی در دستور کار دولت قرار دارد

وزیر راه و شهرسازی گفت: امروز در مسیر شمال به جنوب و دریا به دریا شاهد وقوع اتفاق بزرگی هستیم و تکمیل گذرگاه‌های راهبردی بعد از تاکید رهبر معظم انقلاب به عنوان یک امر مهم در دستور کار دولت قرار گرفته است.

به گزارش روز جمعه اگزیم نیوز، مهرداد بذرپاش در آیین بهره برداری از ۱۰۳ پروژه راهداری و حمل نقل جاده‌ای فارس افزود: ما امروز برای آیندگان در حال فعال کردن راهبردی ترین ظرفیت کشور یعنی ظرفیت ترانزیتی هستیم و فرزندان این سرزمین از ما مطالبه خواهند کرد که چرا این نعمت خدادادی که این همه سال در دست شما بود و ظرفیت جغرافیایی سیاسی که خداوند به کشور و مردم عنایت کرده را در مقیاس خودش نتوانستید به بهره برداری مناسب برسانید و در مقیاس خودش تولید ثروت کنید.

او ادامه داد: این مساله مهم برای کشور هم امنیت آور است، هم زیرساخت های کشور را توسعه می دهد و هم ثروت ملی نصیب کشور می کند.

وی، با اشاره به بهره برداری از آزادراه شیراز – اصفهان، اظهار داشت: وقتی ما از دریای شمال در بندر انزلی به بندر و دریا در بوشهر و از خلیج همیشه فارس و به دریای خزر متصل می شویم در مقام کلان شاید امر عادی جلوه کند اما این پیام و معنای متفاوتی در نظام سیاسی بین الملل و منطقه دارد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: جمهوری اسلامی در این مسیر ارتباط شمال به جنوب این روزها در هیچ محفل بین المللی نیست که این روزها راجع به آن صحبت نشود.

بذرپاش افزود: برای خود من نیز جای تعجب دارد که چرا در یک سال اخیر این موضوع تا میزان برجسته تر از گذشته دنبال می شود، البته گذرگاه‌ها و کریدورهای ارتباط ترانزیتی یک بحث جدید نیست و قبلا نیز مطرح بوده و برخی سرمایه‌گذاری کردند و برخی دیرتر به فکر افتادند اما چه شده که در یک سال گذشته یک رقابتی در این زمینه در منطقه شکل گرفته است.

وی ادامه داد: حتی کشورهایی که در منطقه ما نیستند اما می دانند که این اتفاق در منطقه می افتد و می خواهند از این قافله پرافتخار عقب نمانند و اگر به نفع ما باشد نگذارند که ما دستاورد بزرگی به دست آوریم.

او اظهار داشت: ما در وزارت راه به عنوان یک وزارتخانه مردمی متوجه هستیم که به تکمیل این گذرگاه‌های شمالی جنوبی و شرقی غربی و نگه داشتن این شبکه اصیل نگاه راهبردی داشته باشیم.
وزیر راه و شهرسازی گفت: در حوزه راه و نگهداری راه‌ها به رغم محدودیت منابع کشور اما به خاطر اهمیت این موضوع برای دولت ذره‌ای از تلاشمان کم نکرده ایم و این کارهای راهبردی که هم مستقیم با جان و اقتصاد مردم سرو کار دارد و هم نگاه مردم را نسبت به کارآمدی جامعه و حکومت اسلامی می‌تواند متفاوت کند، همه و همه در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جمع است.

رفع نقاط حادثه خیز، کارویژه سازمان راهداری
بذرپاش، یکی از کار ویژه‌ها در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای را رفع نقاط حادثه خیز دانست و گفت: البته موضوع تلفات جاده‌ای همه به حوزه جاده باز نمی‌گردد و بخش قابل توجهی به خطاهای انسانی و خودروها مربوط می شود.

وی افزود: آنچه که به حوزه راهداری باز می گردد رفع نقاط حادثه خیز است که استان فارس در این زمینه عملکرد خوبی داشته و امروز نیز شاهد رفع ۳۵ نقطه حادثه خیز هستیم.
او اظهار کرد: تا پایان دولت نیز در کشور رفع حدود ۸۷۰ نقطه حادثه خیز را هدفگذاری کرده‌ایم که امسال رفع حدود ۴۰۰ نقطه را در دستور کار داریم که امیدواریم بتوانیم تا پایان سال یک عدد قابل توجهی از این نقاط را رفع کنیم.

نگاه ما به رفع نقاط حادثه خیز سیاسی نیست
وزیر راه و شهرسازی، با بیان اینکه نگاه ما به رفع نقاط حادثه خیز یک نگاه سیاسی نیست گفت: اگر اعتقادی نگاه کنیم که جان یک انسان که خداوند در قرآن این جان را عزیز دانسته و یا از نگاه دیگر اگر زحمات مجموعه راهداری باعث شود خانواده‌ای داغدار نشود این اتفاق در نظام هستی چقدر ارزش دارد.

حل ۸۰ درصد مشکلات راههای فارس ظرف سه سال آتی
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس هم گفت: روند اجرای پروژه ها و عملکرد این اداره کل طی ۲ سال گذشته به گونه‌ای بوده که اگر با همین روند ادامه دهیم طی سه سال آینده افزون بر ۸۰ درصد مشکلات راههای استان در مجموعه راهداری اصلاح خواهد شد.

علیرضا راستیار افزود: یک جهش و حرکت جدی در مجموعه استان اتفاق افتاده و آن برنامه ریزی هایی که در سطح ملی ابلاغ می شود را در مجموعه راهداری به دقت رصد و عملیاتی می کنیم.
وی ادامه داد: در بحث توسعه راهها انتظار داریم که در شرکت ساخت و توسعه راهها و راه و شهرسازی استان شاهد این اتفاق در سطح ۳۷ شهرستان استان باشیم.

او اظهار کرد: از تمام ظرفیت های راهداری استان استفاده می کنیم تا سطح رویه ایمن و توسعه راههای استان را شاهد باشیم.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس گفت: بر اساس ارزیابی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور، این اداره کل در حوزه عملکردی در کشور رتبه دوم را کسب کرده که این موفقیت نتیجه تلاش همه راهداران خدوم این استان است.

بهره برداری از ۱۰۳ پروژه راهداری فارس
راستیار گفت: امروز و با حضور وزیر راه و شهرسازی شاهد بهره برداری همزمان از ۱۰۳ پروژه حوزه راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس با ۱۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار هستیم.

وی ادامه داد: از جمله این پروژه‌ها می‌توان به راه روستایی، نگهداری راهها، ایمنی حرم راه، رفع نقاط حادثه خیز و نگهداری ابنیه فنی اشاره کرد.

او اظهار داشت: همچنین امروز شاهد آغاز عملیات اجرایی ۹۳ پروژه راهداری با اعتباری بالغ بر ۱۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال هستیم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای فارس افزود: از دیگر پروژه هایی که امروز در حوزه این اداره کل به بهره برداری می رسد می‌توان به ۱۰ پروژه حوزه نگهداری راه‌ها، ۵۰ پروژه حوزه ایمنی و حریم راه‌ها، چهار پروژه حوزه نگهداری ابنیه فنی، هشت پروژه راه روستایی و ۲۱ پروژه رفع نقاط حادثه خیز اشاره کرد.

راستیار گفت: با توجه به نقش ماشین آلات در انجام عملیات‌های راهداری و راهسازی، در سفر و در حضور مقام عالی وزارت راه و شهرسازی، فرآیند خرید ماشین آلات سنگین شامل گریدر، لودر، بلدوزر و بیل مکانیکی از طریق واردات با اعتباری بالغ بر ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال آغاز می‌شود.

افتتاح پروژه آزادراه شیراز – اصفهان، بهره برداری از خط دوم انتقال آب سد درودزن به شیراز، شرکت در مراسم یادروز حافظ، دیدار با جمعی از هنرمندان، شرکت در آیین آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها، دیدار با جمعی از نخبگان، بازدید از کارخانه آی.تی.آی، واگذاری ۱۰ هزار واحد مسکونی نهضت ملی مسکن، خود مالک، بافت فرسوده و روستایی، سخنرانی عمومی در حرم مطهر شاهچراغ (ع)، دیدار با خانواده شهدا و جانبازان حوادث تروریستی در شاهچراغ (ع)، شرکت در جلسه شورای برنامه ریزی و دیدار با فعالان اقتصادی از جمله برنامه‌های سفر دو روزه رئیس جمهور به استان فارس است.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور و هیات دولت در دومین دور از سفر استانی خود روزهای پنجشنبه و جمعه هفته جاری (بیستم و بیست و یکم مهرماه) میهمان مردم استان فارس است.

کد خبر 67832

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 1 =