افزایش ۱۵ درصدی ترانزیت در نیمه نخست ۱۴۰۲

معاون حمل‌ونقل وزیر راه‌وشهرسازی گفت: نتایج حاصل از رصد و تحلیل مستمر عملکرد ترانزیت کشور بیانگر افزایش ۱۵ درصدی این شاخص در ۶ ماه نخست امسال نسبت به سال قبل است.

به گزارش اگزیم‌نیوز از وزارت راه و شهرسازی، «شهریار افندی زاده» روز سه شنبه با تشریح نتایج رصد و تحلیل عملکرد ترانزیت کشور در ۶ ماه نخست سال‌جاری، از تثبیت روند افزایشی این شاخص بر مدار رشد پایدار خبر داد و افزود: در این بازه، عملکرد ترانزیت کالای نفتی و غیرنفتی نسبت به سال قبل، به ترتیب ۷.۴۲ و ۶.۳ درصد رشد داشته است. همچنین در شهریور سال‌جاری ترانزیت از کشور نسبت به سال قبل ۳.۵۴ درصد افزایش یافته است.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: نیمه نخست امسال، در مجموع ۶ میلیون و ۵۳۹ هزار و ۳۷۴ تن کالا از کشور ترانزیت شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال‌قبل ۱۵ درصد و نسبت به همین مدت در سال ۱۴۰۰ به میزان ۲۸ درصد افزایش داشته است. همچنین در این مدت، ترانزیت کالای نفتی نسبت به مدت مشابه سال‌ قبل و ۱۴۰۰ به ترتیب ۷.۴۲ و ۵۲ درصد رشد کرده است.

وی افزود: ترانزیت کالای غیرنفتی در این بازه زمانی نسبت به بازه مشابه سال قبل و ۱۴۰۰ به ترتیب افزایش ۶.۳ و ۱۸ درصدی داشته است.

افندی‌زاده اظهار داشت: از دیدگاه مقایسه نقطه به نقطه عملکرد، شهریور امسال‌ در مجموع یک میلیون و ۳۲۲ هزار و ۷۲۸ تن کالا از کشور ترانزیت شده که نسبت به شهریور سال قبل، رشد ۳.۵۴ درصدی محقق شده است. در این ماه، ترانزیت جاده‌ای کالای نفتی و غیرنفتی به‌ترتیب ۱۸۰ و ۱۹ درصد نسبت به شهریور ۱۴۰۱ افزایش و ترانزیت ریلی مجموع انواع کالای نفتی و غیرنفتی رشد ۲.۳۷ درصدی داشته ‌است.

به‌ گفته معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی، در ۶ ماه نخست سال جاری و در راستای توسعه دیپلماسی دو و چندجانبه حمل‌ونقلی به‌ویژه با کشورهای همسایه که در اولویت سیاست‌های دولت سیزدهم و مورد تأکید وزیر راه و شهرسازی قرار دارد، ظرفیت سازی امیدوارکننده‌ای برای تقویت شراکت‌های ترانزیتی کشور انجام شده است که انتظار می‌رود در نیمه دوم سال و سال‌های آتی، به صورت تدریجی و پایدار شاهد آثار مثبت این رویکرد سازنده و مشارکت‌جویانه بر افزایش میزان و بهبود مؤلفه‌های مطلوبیت عملکرد ترانزیت کشورمان، به ویژه دو مؤلفه زمان و هزینه، باشیم.

دبیر شورای‌عالی هماهنگی ترابری کشور همچنین بر ضرورت حضور هرچه پررنگ‌تر و بیش از پیش فعالان بخش خصوصی توانمند در این عرصه و لزوم تلاش دولت برای سهولت کسب و کار و فرآیندهای عملیاتی و تجاری آن‌ها در حوزه ترانزیت تأکید و اعلام کرد: با توجه به ماهیت فرابخشی بودن این موضوع، وزارت راه ‌و شهرسازی در راستای ایفای نقش، وظایف و تکالیف محوله، پیگیری موضوعات اولویت‌دار فرابخشی حمایت و تشویق بخش خصوصی را در چارچوب مراجع تحت مسئولیت شورای‌عالی هماهنگی ترابری کشور در دستور کار دارد.

کد خبر 67742

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 10 =