انتقاد قالیباف و منظور از جداول کمیسیون تلفیق برنامه هفتم/ این اهداف دست نیافتنی است

رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس سازمان برنامه و بودجه از جداول رویایی و تخیلی کمیسیون تلفیق انتقاد کرده و این اهداف را دست نیافتنی خواندند.

به گزارش اگزیم‌نیوز، در جلسه علنی روز دوشنبه(۱۷ مهرماه) مجلس شورای اسلامی و در جریان پانزدهمین نشست بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه، نمایندگان با ماده (۴۲) لایحه که در حوزه انرژی است موافقت کردند.

طبق ماده (۴۲) که به تصویب نمایندگان رسید، در اجرای بند (۸) سیاست‌های کلی برنامه هفتم و به منظور تحقق اهداف کمّی زیر مطابق با احکام این فصل اقدام می‌شود:

تولید نفت خام در پنج سال آینده ۴۴۵۰ بشکه در روز تعیین شد

تولید نفت خام در پنج سال آینده ۴۴۵۰ بشکه در روز تعیین شد

تولید نفت خام در پنج سال آینده ۴۴۵۰ بشکه در روز تعیین شد

پیش از رای گیری محمدباقری بناب نماینده مردم بناب در مجلس درمخالفت با این ماده گفت: به رغم اینکه امکان تحقق این جدول وجود ندارد، دولت را ملزم به اجرای این جدول می‌کنیم و به نظر می‌رسد دوستان کمیسیون تلفیق، رویایی به لایحه نگاه کردند.

وی افزود: اگر امکان سرمایه گذاری در این حوزه‌ها وجود دارد باید نسبت به انجام آن اقدام کرد ولی به نظر می‌رسد حداکثر ۵ تا ۱۰ درصد امکان تحقق این برنامه در این جدول وجود دارد و بهتر است دوستان واقعیت های کشور با ببینند.

قالیباف: کمیسیون تلفیق جداول را رویایی تنظیم کرده است/ باید برای مصوف بهینه سوخت تدبیر کنیم

محمدباقرقالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سخنان باقری بناب گفت: با سخنان اقای باقری که می فرمایند جداول را رویای تنظیم کردیم موافقم. به عنوان نمونه در تولید بنزین گفتیم در پایان سال برنامه هفتم به ۱۲۹ لیتر در روز برسیم در حالی که هم اکنون در ۱۳۷ میلیون لیتر در روز مصرف داریم.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: همین الان این جدول کمتر از مصرف روزانه است و باید در مجلس تدبیری انجام می دادیم تا نحوه مصرف سوخت بهینه می شد. ۲.۵ برابر کشورهای صنعتی، مصرف سوخت داریم.

وی با بیان اینکه باید جلوی بد مصرف کردن را بگیریم، تصریح کرد: به عبارتی مصرف از تولید پیشی گرفته که باید اصلاح شود.

صدیف بدری در موافقت با ماده (۴۲) گفت: برای اینکه به عدد مشخصی در قانون ۵ ساله برسیم باید از ظرفیت های کشور و ظرفیت نخبگان و سرمایه گذاری داخلی استفاده کنیم.

نماینده مردم اردبیل در مجلس یادآور شد: ا ز طرفی مصرف بنزین بسیار بیشتر از مصرف روزانه است و برای رفع این ناترازی ها تهیه جدولی که سبب بهبود و تعادل آن شود بسیاری ضروری است و این ارقام کمک کننده است.

منظور: جداول کمیسیون تلفیق دست یافتنی نیست

داود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در مخالفت با ماده (۴۲) عنوان کرد: یکی از اهداف لایحه هدف گذاری در بخش انرژی است و امیدواریم تا پنج سال آینده شاهد تحول در بهینه سازی انرژی باشیم که ظرفیت زیادی برای بهینه سازی باقی است.

رییس سازمان برنامه و بودجه افزود: در تغییراتی که کمیسیون تلفیق در این جدول انجام داده است، فراتراز ظرفیت دستیابی است و اگر این موارد اصلاح شود با توجه به آنچه در لایحه پیش بینی کردیم متعهد به انجام آن خواهیم شد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال بهره وری تولید برق در نیروگاه است. چرا که بهره وری نیروگاه ها ۳۷ درصد است و دولت هدفگذاری کرده که این عدد را به ۴۱ درصد برساند که کار بسیار سنگینی است.

منظور تصریح کرد: در کمیسیون تلفیق این عدد را به ۴۴ درصد رسانده اند که افزایش ۳ درصدی یعنی یعنی چند ۱۰ هزارمیلیارد تومان سرمایه گذاری لازم است چرا که به راحتی نمی توان هم ۴ درصد پیش بینی دولت را محقق کرد و هم اینکه ۳ درصد کمیسیون تلفیق را به نتیجه رساند که از نظر ما این هدف دست یافتنی نیست.

رییس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: نمونه دیگر اینکه میانگین بهره وری نیروگاه های جدید ۵۵ درصد شود درحالی بهره وری نیروگاه های جدید ۵۱ تا ۵۲ درصد است.

وی با بیان اینکه در نیروگاه های بزرگ و حرارتی با مقیاس زیاد امکان تحقق این ارقام وجود ندارد، گفت: لازمه اینکه به ۵۵ درصد برسیم تغییر خط تولید مپنا لازم است ولی تحقق پذیری آن جای سوال دارد.

منظور تصریح کرد: بخش دیگری که دوستان کمیسیون تلفیق به آن پرداختند، رشد و توسعه ظرفیت پست های انتقال توزیع برق است که ۲۵ درصد در نظر گرفته شده و باید طبق این عدد سالی ۵ درصد به ظرفیت پست ها اضافه کنیم که بار مالی زیادی دارد و این افزاش ها و هدفگذاری های اضافی قابل تحقق نیست.

منظور تاکید کرد: به جای تاسیس پست که اغلب مستهلک است باید پست احداث کنیم. به عبارتی هم باید پست جدید احداث کنیم و هم ۵ درصد به پست های جدید اضافه کنیم که قابل تحقق نیست.

وی از نمایندگان خواست که به ماده (۴۲) رای ندهند.

کد خبر 67692

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 8 =