۱۳.۳ میلیارد دلار از وام‌های صندوق توسعه ملی معوق شده است

رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی گفت: در ۱۰ سال گذشته در مجموع به ۳۶۴ طرح با مبلغ ۳۶ میلیارد دلار تسهیلات اختصاص یافته که تنها ۵ میلیارد دلار آن پرداخت و ۱۳.۳ میلیارد دلار آن معوق شده است.

به گزارش اگزیم‌نیوز، مهدی غضنفری روز یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: در ۱۰ سال گذشته ۴۶ طرح نیروگاهی به میزان ۳.۷ میلیارد دلار پشتیبانی مالی شدند که ظرفیت آنها ۷۲۰۰ مگاوات است که ۶ هزار مگاوات به شبکه متصل شده و تنها ۱۰۰ میلیون دلار از وام‌ها بازگشت داده شده است.

وی افزود: صندوق به ۵۶ طرح نفت و گاز به میزان ۱۶.۵ میلیارد دلار وام داده و تنها ۱.۲ میلیارد دلار بازپرداخت شده است و ۱۰ میلیارد دلار آن بازگشت نداشت.

رییس هیات صندوق توسعه ملی گفت: در دو سال آینده در نظر داریم ۲ میلیارد دلار تسهیلات به نیروگاه تجدیدپذیر بپردازیم تا ۱۵ هزار مگاوات برق تجدیدپذیر در کشور تولید شود و باید توجه داشته باشیم که بازپرداخت تسهیلات در این نیروگاه‌ها بهتر از نیروگاه‌های فسیلی است.

غضنفری از مجلس تشکر کرد که مصوب نمود در برنامه هفتم توسعه ۱۰۰ میلیارد دلار طلب صندوق توسعه ملی از دولت‌ها را از طریق میادین نفت و گاز بازپس بگیریم.

مدیرعامل صندوق توسعه ملی اظهار داشت: بررسی تجربه‌های ١٠ سال گذشته حاکی از این است که باید تغییر روش داشته باشیم و بر این اساس مقرر شد برای سرمایه گذاری در طرح‌های بالای ١٠٠ میلیون دلار، نوعی مشارکت و سرمایه گذاری را پیشنهاد دهیم.

غضنفری، افزود: در بحث بازگرداندن مطالبات صندوق هم پیشنهاد دادیم که وارد سرمایه‌گذاری در چاه‌های نفتی مشترک شویم چرا که امکان استخراج و فروش نفت وجود دارد.

وی گفت: صندوق توسعه ملی نهاد مالی است و وارد حفاری میادین نخواهد شد و این اقدام از سوی شرکت‌های تخصصی انجام می‌شود.

کد خبر 67666

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 3 =