شیرین‌سازی ۵۰۲ هزار مترمکعب آب دریا در شبانه‌روز

معاون راهبردی و نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور از برنامه‌ریزی برای داخلی‌سازی تجهیزات شیرین‌سازی آب با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داد و گفت: هم‌اکنون در شبانه‌روز ۵۰۲ هزار مترمکعب آب دریا شیرین‌سازی شده و در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

به گزارش روز شنبه اگزیم‌نیوز، «هاشم امینی» افزود: بحث شیرین‌سازی آب به‌عنوان یکی از سیاست‌هایی که در یک دهه گذشته توسط وزارت نیرو برای تأمین آب شرب و بهداشت به‌خصوص در نوار ساحلی کشور اجرایی شده است و هنوز ادامه دارد.

وی با بیان آنکه این موضوع در دولت سیزدهم اوج گرفته و با توجه به تأکیدی که شخص وزیر نیرو داشت قراردادهای جدیدی در این باره منعقد شده است، اظهار داشت: در حال حاضر ۸۰ قرارداد آب‌شیرین‌کن در سطح کشور داریم که حدود ۵۰۲ هزار مترمکعب بر شبانه‌روز آب کیفی را در اختیار مردم قرار می‌دهد.

وی گفت: عمده این ۵۰۲ هزار مترمکعب در استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان، بوشهر و خوزستان است و به‌صورت موردی در برخی استان‌های دیگر هم داریم. بیشترین حجم آبی که استفاده می‌شود از آب دریا است.

وی خاطرنشان کرد: سیاست وزارت نیرو این است که انتقال آب از دریا به فلات مرکزی را سرعت دهد که اکنون سرعت گرفته و انتقال به بخشی از استان‌های هرمزگان، کرمان، یزد و اصفهان در حال انجام است.

امینی با بیان آنکه بخش دیگری هم انتقال آب دریای عمان در قالب شیرین‌سازی در حال انجام برای انتقال آب به سیستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی است، افزود: این شیرین‌سازی ۵۰۲ هزارمترمکعبی برای جمعیتی حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر انجام و توزیع می‌شود.

معاون آبفای کشور گفت: ۲۰ قرارداد شیرین‌سازی آب برای ۷۷۷ هزار نفر عملیاتی می‌شود و ۱۴۳ هزار مترمکعب به ظرفیت قبلی اضافه خواهد شد.

امینی روش شیرین‌سازی را از طریق اسموز معکوس و روش‌های علمی دیگر دانست که فعلاً تجهیزات آن از خارج کشور تأمین می‌شود.

معاون آبفای کشور از تلاش برای داخلی‌سازی تجهیزات شیرین‌سازی با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داد و گفت: مؤسسه تحقیقات آب وزارت نیرو متولی این امر خواهد بود.

کد خبر 67448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 1 =