فعالیت ۲۰۰ شرکت دانش بنیان فناور و هسته ای در بخش بیوتکنولوژی کشاورزی

رییس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی گفت: اکنون نزدیک به ۲۰۰ شرکت دانش بنیان فناور و هسته ای در بخش بیوتکنولوژی کشاورزی فعال است که ارزش محصولات آنها حدود ۵۰۰ میلیون دلار است و باید این میزان به ۲ میلیارد دلار برسد.

به گزارش اگزیم‌نیوز، «غلامرضا صالحی جوزانی» امروز (شنبه) در نشست خبری دومین رویداد فناوری های نوین کشاورزی درباره اهمیت اقتصادی بیوتکنولوژی در سطح جهان و ایران، افزود: طبق آمارها گردش مالی بازار تکنولوژی سالیانه نزدیک به یک هزار میلیارد دلار است و تا سال ۲۰۳۰ به حدود سه هزار میلیارد دلار خواهد رسید که ۲۰۰ میلیارد دلار معادل ۲۰ درصد آن مربوط به بخش کشاورزی است.

رییس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی گفت: به طور قطع توسعه کشاورزی دانش بنیان مبتنی بر فناوری های نوین کشاورزی (بیوتکنولوژی و نانوتکنولوژی) برای رفع چالش های بخش کشاورزی لازم است.

وی تصریح کرد: این فناوری ها شامل اصلاح ژنتیکی مبتنی بر ژنوم و ویرایش ژنی، مهندسی ژنتیک، بیوانفورماتیک و ابرداده ها، کشاورزی در فضای بسته (کشاورزی عمودی، بیو راکتورهای یک بار مصرف، هیدروپونیک، ایروپونیک و آکواپونیک)، کشاورزی با آب دریا، کشاورزی در بیابان، گوشت مصنوعی، پرینتر سه بعدی، نانوتکنولوژی، ریزجلبک ها، پلتفرم بلاکچین (ارز دیجیتال)، کشاورزی دقیق و هوشمند، پهپادها، فراورده های زیستی، هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء است.

صالحی جوزانی درباره چالش های مهم بخش کشاورزی و منابع طبیعی کشور تا سال ۲۰۵۰ (۱۴۳۰) گفت: تا آن زمان افزایش جمعیت کشور تا حدود ۱۰۰ میلیون نفر و نیاز کشور به محصولات کشاورزی حدود ۲۰۰ میلیون تن خواهد بود، این در حالی است که اکنون نیاز کشور به محصولات کشاورزی ۱۵۰ میلیون تن است

وی خاطرنشان کرد: تا آن زمان افزایش میانگین دما دست کم یک درجه افزایش خواهد یافت و منابع آب در دسترس با کاهش ۳۰ درصدی، از ۱۰۰ میلیارد متر مکعب آب های تجدیدپذیر در کشور به کمتر از ۷۰ میلیارد متر مکعب خواهد رسید.

رییس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی گفت: وجود حدود هفت میلیون هکتار زمین شور، ضریب نفوذ زیر پنج درصد دانش در بخش کشاورزی کشور، واردات نزدیک به سه میلیارد دلاری انواع نهاده های فناورانه کشاورزی (بذر هیبرید، برخی کودهای شیمیایی، آفت کش های شیمیایی، هسته های اولیه طیور و آبزیان، واکسن و داروهای دامی، ماشین های پیشرفته، افزودنی های صنایع غذایی و استارترها و غیره) از دیگر چالش های این بخش است.

وی افزود: بنابراین راهبردهای پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی برای ایفای نقش پررنگ تر در رفع چالش ها و توسعه زیست فناوری و نانوفناوری کشاورزی در حدود دو دهه فعالیت پژوهشگاه ۷۰ فناوری قابل تجاری سازی به دست آمده است که بخشی از آنها تا ابتدای سال جاری در قالب ۴۰ قرارداد انتقال فناوری به بخش خصوصی منتقل شده و اثربخشی قابل توجهی در بخش کشاورزی داشته اند.

صالحی جوزانی گفت: برخی از فناوری‌های راه یافته به عرصه کشاورزی حدود ۲۰۵ هزار هکتار از اراضی زراعی کشور استفاده شده‌ و سالیانه بیش از ۱۷۵ میلیون دلار از محل صرفه جویی ارزی با افزایش ارزش افزوده عاید کشاورزی کشور کرده‌اند.

به گفته وی، انتقال فناوری و تولید صنعتی پروبیوتیک های دام، طیور و آبزیان، انتقال فناوری و تولید تجاری کودهای زیستی مبتنی بر تریکودرما، تولید تجاری و سریع است.

رییس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی افزود: بیوکمپوست به عنوان کود آلی از پسماندهای نیشکر، کشت بافت و سالم سازی ارقام نیشکر از طریق کشت بافت، تولید بذر سالم (مینی تیوبر) سیب زمینی و تولید تجاری پایه های کشت بافتی سیب مالینگ بوده است.

صالحی جوزانی اظهار داشت: پیاده سازی رویکرد برنامه محوری و اثربخشی به جای فرایند محوری، راهبردهای جدید پژوهشگاه است.

وی تصریح کرد: تدوین برنامه عملیاتی با اهداف کمّی چهار ساله مبتنی بر اسناد بالادستی است که در این برنامه هدفگذاری بر افزایش ۲ برابری اثربخشی پژوهشگاه طی یک دوره چهار ساله است، به نحوی که این اثربخشی از ۱۷۵ میلیون دلار به حدود ۳۶۰ میلیون دلار و ورود به عرصه فناوری های پژوهشگاه از ۲۰۵ هزار هکتار به بیش از ۳۰۰ هزار هکتار برسد.

راهبردهای جدید پژوهشگاه بیان داشت: همچنین میزان افزایش تولید، کاهش ضایعات ناشی از این فناوری ها به حدود ۵۰۰ هزار تن در سال می رسد.

وی، تشکیل شبکه همکاری و تعامل مراکز پژوهشی، بخش خصوصی و معاونت های اجرایی از طریق برگزاری رویدادهای نوآوری و فناوری و ایجاد مراکز نوآوری با مدیریت بخش خصوصی مبتنی بر نوآوری باز از دیگر راهبردهای جدید پژوهشگاه برشمرد.

کد خبر 65934

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 10 =