روابط تهران – دوشنبه روی ریل توسعه

با توسعه دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم و افزایش توجهات به ظرفیت‌های تجاری با کشورهای مختلف از جمله تاجیکستان، مناسبات اقتصادی تهران و دوشنبه رو به افزایش گذاشته که انتظار می‌رود با سفری که رییس جمهور کشورمان به تاجیکستان در آینده نزدیک خواهد داشت، سطح مناسبات بیش از پیش بهبود یابد.

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار "اگزیم نیوز"، یکی از راهبردهای اصلی دولت سیزدهم، گسترش مناسبات همه جانبه با کشور، به ویژه کشورهایی که در گذشته کمتر مورد توجه قرار گرفته اند، است.

مسئولان دولت سیزدهم معتقدند که از ظرفیت های تجاری با بسیاری از کشورهای مختلف جهان در دولت های گذشته غفلت شده و در واقع نقطه توجهات در سیاست های سال های قبل از دولت فعلی، کشورهای اروپایی و آمریکا بود.

از این رو، کشور از بسیاری ظرفیت های تجاری و امکان تبادلات تجاری با کشورهای مختلف، محروم شد. یکی از این کشورها که ایران می تواند در زمینه تجاری با آن تبادلاتی داشته باشد، تاجیکستان است.

تاجیکستان یکی از کشورهای مستقل شده از شوروی سابق در سال ۱۹۹۱ است که هرچند به لحاظ زمینی با ایران هم مرز نیست، اما فاصله اندکی از کشورمان داشته و ایران می تواند از فرصت تجارت با این کشور برای فروش کالاهای تولید شده در کشور استفاده کند.

به تازگی دو کشور ایران و تاجیکستان برای توسعه سطح مناسبات خود رایزنی هایی را آغاز کرده اند. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه و سراج الدین مهرالدین، وزیر خارجه تاجیکستان بتازگی در گفتگوی تلفنی بر توسعه و تقویت روابط بین دو کشور تاکید کردند.

همچنین مقامات تاجیکی از رییس جمهور کشورمان برای انجام سفر دوجانبه به تاجیکستان دعوت کرده اند. به نظر می رسد، فصل جدیدی از همکاری های همه جانبه در مناسبات بین ایران و تاجیکستان شکل گرفته باشد.

نظام الدین زاهدی سفیر تاجیکستان در ایران بتازگی با ارائه آماری از افزایش سطح مناسبات بین دو کشور، گفت: در دو سال گذشته، حجم روابط اقتصادی بین ایران و تاجیکستان، ۵ برابر شده است.

وی همچنین عنوان کرد که در سال ۱۴۰۱ حجم این مبادلات از ۵۷ به ۲۴۰ میلیون دلار رسیده است. حجم مبادلات تجاری دو کشور در سال ۱۳۹۹ به میزان ۵۷ میلیون دلار بود. تلاش دو کشور بر این است که حجم مراودات به سطح ۵۰۰ میلیون یورو برسد.

کمیسیون مشترک دو کشور در حال حاضر فعال است. فقط در حوزه سرمایه‌گذاری، حدود ۲۸ سند همکاری با حضور دولت‌ها امضا شده، که البته در اجرایی کردن سندها نقص وجود دارد.

تاجیکستان به عنوان یکی از کشورهای عضو پیمان شانگهای، پس از پذیرش عضویت ایران در این سازمان، به عنوان یکی از اهداف صادراتی ایران هدفگذاری شده است.

طبق آمارهای موجود، در ۱۱ ماهه نخست سال گذشته، کشورمان ۱۴۹ میلیون دلار صادرات به کشور تاجیکستان انجام داده است. همچنین در این مقطع، ۷۱ میلیون دلار کالا نیز از مبداء تاجیکستان وارد کشورمان شده است.

کد خبر 65843

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =