نشست کمیسیون اقتصادی سوریه و ایران/ پیگیری ۱۵ یادداشت‌تفاهم امضا شده در سفر آیت‌الله رئیسی

سفیر سوریه در ایران اعلام کرد که هیات بلندپایه اقتصادی سوریه امروز یکشنبه برای شرکت در نشست کمیسیون اقتصادی مشترک سوریه و جمهوری اسلامی ایران وارد تهران می شود و در این نشست ۱۵ یادداشت تفاهم امضا شده در جریان سفر اخیر آیت الله رئیسی رئیس جمهور ایران و توافق صورت گرفته بین دو کشور برای ایجاد پروژه های راهبردی پیگیری می شود.

به گزارش روز یکشنبه اگزیم‌نیوز، تهران میزبان نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و سوریه است که ریاست هیات سوری را محمد سامر الخلیل وزیر اقتصاد و تجارت خارجی و ریاست هیات ایرانی را مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی برعهده دارد و هیات سوری امروز برای شرکت در این نشست وارد تهران می شود.

روزنامه الوطن سوریه با اعلام این خبر، مصاحبه ای با شفیق دیوب سفیر این کشور در تهران انجام داده و در آن به موضوع اهداف و برنامه های کمیسیون مشترک اقتصادی بین ایران و سوریه پرداخته است.

دیوب به الوطن گفت: در این نشست‌ مشترک اقتصادی که تا پایان هفته جاری ادامه خواهد، همه موضوعات مشترک دو کشور پیگیری و روند اجرای یادداشت تفاهم‌های امضا شده در سفر اخیر آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران به دمشق ارزیابی و دستورات بشار اسد رئیس جمهور سوریه و همتای ایرانی وی برای توسعه روابط دو کشور در همه زمینه ها و غلبه بر همه موانعی که ممکن است در مسیر این روابط به ویژه توسعه اقتصادی و تجاری ایجاد شود، پیگیری و اجرایی خواهد شد.

این دیپلمات سوری افزود: یادداشت تفاهم‌هایی که در سفر رئیس‌جمهور ایران به سوریه امضا شد، ۱۵ یادداشت تفاهم است که همه بخش‌ها اعم از انرژی، کشاورزی، مناطق آزاد، ارتباطات و نظایر آن را شامل می شود و در این سفر همچنین درخصوص راه اندازی و ایجاد پروژه های راهبردی بین دو کشور در زمینه انرژی و گاز، نفت، حمل و نقل و نظایر آن توافق شد.

وی گفت: در نشست کمیسیون مشترک اقتصادی سوریه و ایران همه این موضوعات و همچنین اقدامات انجام شده تاکنون درخصوص اجرای دستورات روسای جمهور ایران و سوریه در جریان اجلاس سران دو کشور در دمشق، پیگیری خواهد شد.

دیوب تاکید کرد که گام های عملی برای اجرای توافق نامه ها در حال حاضر آغاز شده است و هم اکنون کار برای ایجاد یک بانک مشترک بین دو کشور و امضای یادداشت تفاهم ایجاد یک شرکت بیمه مشترک ادامه دارد.

وی افزود: بیش از ۱۲ یادداشت تفاهم (از ۱۵ یادداشت تفاهم) امضا شده در اجلاس روسای جمهور سوریه و ایران در دمشق، وارد فاز اجرایی شده است و کار برای اجرای همه دستورات صادره در جریان این اجلاس و همه یادداشت تفاهم های امضا شده در جریان است.

سفیر سوریه در تهران گفت: جلسات نشست کمیسیون اقتصادی مشترک سوریه و ایران موضوع تشکیل کمیته عالی مشترک دو کشور طی چند ماه آینده در تهران را- بحث و برنامه ریزی خواهد کرد که ریاست این کمیته عالی را از جانب سوریه نخست وزیر و از جانب ایران معاون رئیس جمهور برعهده خواهد داشت.

وی افزود: تلاش زیادی برای هماهنگی و بسترسازی مناسب برای جلسات کمیسیون اقتصادی مشترک دو کشور صورت گرفته است.

دیوب گفت: محمد ایاد الخطیب وزیر ارتباطات و فناوری، وزیر اقتصاد سوریه را در سفر به تهران همراهی می کند. الخطیب به دعوت ویژه همتای ایرانی خود برای گفتگو درباره همکاری در حوزه ارتباطات و فناوری و مسائل مربوط به حوزه کاری دو وزارتخانه، در تهران حضور خواهد داشت.

دیوب سفر در پایان هیأت سوری و دیدارهای مشترک آن در تهران را مهم توصیف کرد و گفت: این سفر بسیار فشرده و شامل دیدارهایی با تعدادی از وزرای ایرانی و نیز نمایندگان شرکت های بزرگ ایرانی است که به دنبال کار در سوریه هستند و مذاکراتی در سطح عالی با مقامات ارشد ایرانی انجام خواهد شد.

کد خبر 65534

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 9 =