رییسی: کارخانه پتروشیمی گچساران مصداق هنر مقاومت در برابر تحریم هاست

رییس جمهور گفت: کارخانه پتروشیمی شهرستان گچساران که بخش عمده ای از مراحل ساخت آن به دست متخصصان ایرانی انجام شده، مصداق هنر مقاومت در برابر تحریم هاست.

به گزارش اگزیم نیوز، آیت الله سید ابراهیم رییسی امروز دوشنبه در آیین افتتاح کارخانه پتروشیمی گچساران با اشاره به اینکه صنعتگران ایرانی برای ساخت این کارخانه سنگ تمام گذاشتند، افزود: بهره برداری از کارخانه های پتروشیمی به عنوان واحدهای فرآوری منابع نفت و گاز راه توسعه و ایجاد فرصت های شغلی را فراهم می کند لذا از کسانی که در گرمای هوای گچساران برای ساخت این کارخانه تلاش کردند، قدردانی نمود.

وی با بیان آنکه ایجاد زنجیره تولید محصولات تولیدی از مزایا و ویژگی های کارخانه پتروشیمی گچساران است، تصریح کرد: جمع آوری مشعل های گازی از دیگر ارمغان های این کارخانه است که ضمن کاهش آلایندگی های زیست محیطی تولید سبب پیشگیری از خام فروشی خواهد شد.

رئیس جمهور علاوه بر افتتاح بزرگترین طرح صنعتی تولیدی غیرنفتی کهگیلویه و بویراحمد(پتروشیمی) از بخش های مختلف این مجتمع تولیدی نیز بازدید کردند.

طرح ساخت خط لوله سراسری اتیلن غرب در سال ۸۱ به منظور توسعه و آبادانی مناطق محروم غرب کشور به تصویب رسید و عملیات اجرایی آن در زمین به مساحت ۱۵۷ هکتار در سال ۸۳ با اعتبار پیش بینی شده ۱.۳ میلیارد یورو آغاز شد.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم و تاکید آیت الله رییسی بر تکمیل طرح های نیمه تمام عملیات ساخت این طرح اقتصادی شتاب گرفت و پس از ۲دهه راه اندازی شد.

وزیر نفت نیز در آیین افتتاح با بیان آنکه برای اجرای این طرح بیش از ۱.۳ میلیارد یورو هزینه و اجرای آن بالغ بر ۸۳ درصد بومی و داخلی سازی شده است، تصریح کرد: برای اجرای این طرح افزون بر ۲۶۹ میلیون یورو صرفه جویی شده است.

وی گفت: این شرکت در کنار پیشبرد اهداف کلان خود با ۷۰ شرکت ایرانی به ‌منظور طراحی، ساخت و نصب تجهیزات مهم مورد نیاز همکاری کرده است. محصول مجتمع پتروشیمی گچساران یک‌میلیون تن اتیلن و ۸۴ هزار تن +C۳(برش پروپان و سنگین تر) در سال خواهد بود.

وی افزود: این کارخانه که مواد اولیه صنایع پتروشیمی و پلیمر گچساران را تامین خواهد کرد، نیاز یک میلیون و ۲۵۰ هزار تنی خوراک اتان خود در سال را از پالایشگاه بیدبلند بهبهان با خط لوله ای بطول ۹۰ کیلومتر تامین می کند.

بهره‌برداری از ۶۸ پروژه نیمه‌تمام نفت و گاز تا پایان سال

وزیر نفت گفت: امسال ۶۸ پروژه نیمه‌تمام به ارزش ۱۵ میلیارد دلار در نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش و پخش به بهره‌برداری می‌رسد که با راه‌اندازی این پروژه‌ها، میزان تولید نفت ۱۳۰ هزار بشکه و گاز ۴۰ میلیون مترمکعب افزایش خواهد یافت.

وزیر نفت پیرامون طرحهای اجرایی در پارس جنوبی هم گفت: فاز ۱۱ پارس جنوبی که صفر تا ۱۰۰ آن در دولت سیزدهم انجام شده نیز بزودی به بهره‌برداری می‌رسد.

تزریق ۱۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار در دولت سیزدهم به پتروشیمی گچساران

استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم در این آیین گفت: ‌به‌ منظور رعایت استانداردهای زیست‌محیطی، در ساخت مجتمع پتروشیمی گچساران از فناوری روزآمد دنیا (ZDL) استفاده‌شده که از ورود پساب‌های مایع به عرصه‌های طبیعی جلوگیری خواهد کرد. پیشرفت فیزیکی پتروشیمی گچساران قبل از دولت سیزدهم کمتر از ۶۰ درصد بود و اکنون این واحد به بهره برداری رسید.

سیدعلی احمد زاده با بیان آنکه در ۲ سال اخیر بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد ریال به این پروژه تزریق شد، افزود: هدف از ساخت طرح پتروشیمی گچساران، تأمین خوراک مجتمع‌های واقع در مسیر خط لوله سراسری اتیلن غرب و پتروشیمی های ممسنی، دهدشت، بروجن و کازرون است.

وی در مورد نحوه تامین آب پتروشیمی گچساران با لوله ۲۸ اینچی و به میزان یک هزار ۷۶۰ مترمکعب در ساعت از طریق یک خط لوله ۲۷ کیلومتری، گفت: گاز سوخت مورد نیاز به میزان ۵۳ هزار و ۹۰۰ مترمکعب در ساعت از خط سراسری گاز و برق این طرح به میزان ۵۰ مگاوات توسط شرکت برق منطقه‌ای خوزستان تأمین شده است.

رییس جمهور و اعضای هیئت دولت در دومین سفر استانی به کهگیلویه و بویراحمد صبح روز دوشنبه وارد یاسوج شدند.

همزمان با دومین سفر۲ روزه (۲۶ و ۲۷ تیر) رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد پروژه‌های مهمی در حوزه اقتصادی، عمرانی صنعتی، تولیدی و سرمایه‌گذاری پیش بینی شده که تحول عظیمی در عمران و آبادانی و بهبود معیشت مردم ایجاد می کند.

طرح های مهم عمرانی از جمله سد چم شیر،کارخانه پتروشیمی گچساران، احیای کارخانه قند یاسوج و جاده پاتاوه به دهدشت و بیمارستان بهمئی با حضور رئیس جمهور و هیات همراه بهره برداری می شود.

در سفر نخست رئیس جمهور به کهگیلویه و بویراحمد در مهر ۱۴۰۰، تعداد ۲۱۷ طرح زیربنایی، زیرساختی و توسعه‌محور در بخش‌های مختلف اعم از گردشگری، راه، آب، نفت و گاز، پتروشیمی، گیاهان دارویی، صنعت و کشاورزی برای عبور از محرومیت‌ها و شتاب‌بخشی به روند توسعه‌ای این استان به تصویب رسید.

کد خبر 65171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 9 =