مازندران در تامین سبد غذایی کشور نقش مهمی دارد

وزیر جهادکشاورزی با اشاره به ظرفیت بالای مازندران در بخش کشاورزی، گفت که این استان با تولید انواع محصولات کشاورزی، در تامین سبد غذایی کشور نقش مهم و بی‌بدیلی دارد.

به گزارش روز جمعه اگزیم نیوز، محمدعلی نیکبخت در نشست با فعالان بخش کشاورزی مازندران در ساری، بر لزوم رفع موانع و محدودیت های مختلف فراروی فعالان بخش کشاورزی تاکید کرد و افزود: با تکیه بر توان و ظرفیت تشکل ها، کشاورزان و توانمند سازی آنان، به طور کامل و همه جانبه از تولیدات داخلی حمایت می شود.

وی اظهار داشت: هدف از سیاست گذاری ها، ارائه خدمت بی منت به مردم و بویژه فعالان بخش کشاورزی است و با برخی رویکردهای موجود نمی توانیم به اهداف از پیش تعیین شده دست یابیم.

وی با بیان اینکه به هیچ عنوان قصد نداریم به جای تولیدکننده تصمیم گیری‌ کنیم، خاطرنشان کرد: وظیفه ما سیاست گذاری و نظارت بر اجرای درست قوانین است.

وزیر جهادکشاورزی با اشاره به اینکه مازندران در تولید ۱۴ محصول کشاورزی رتبه نخست کشوری را در اختیار دارد، گفت: کاهش تصدی گری دولت از رویکردهای اساسی و اصلی است و آماده هستیم تا بسیاری از کارها را به تشکل ها واگذار ‌کنیم.

اجرای طرح های آبی و خاکی در کشور

نیکبخت با اشاره به کمبود منابع مالی در اجرای برخی طرح ها، گفت که با امضای تفاهنامه با قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) که در حال انجام است، از محل مولد سازی، نسبت به اجرا و عملیاتی کردن طرح های آبی و خاکی در مناطق مختلف کشور اقدام می شود.

وی از تهیه و تدوین طرح جامع آب و خاک توسط کارشناسان وزارتخانه جهاد کشاورزی خبر داد و افزود: در صورت تحقق این مهم بسیاری از مشکلات فراروی رفع خواهد شد.

این مقام مسئول در بخش دیگر سخنان با بیان اینکه مازندران رتبه نخست تولید مرکبات در کشور را در اختیار دارد، گفت: بخشی از این مرکبات بصورت تازه خوری و بخشی دیگر هم در صنایع تبدیلی مصرف می شود و بخشی نیز به کشورهای هدف صادر می شود که این امر بیانگر تولید محصولات با کیفیت توسط کشاورزان این استان است.

نیکبخت درباره مشکلات باغداران مرکبات در مازندران، گفت: مشکلات فراروی صنایع تبدیلی و تکمیلی در این استان باید با اتخاذ راهکار درست و اصولی رفع شود.

برخورد با انحصاری کردن کالاهای وارداتی

وی با عنوان اینکه با انحصاری کردن کالاهای وارداتی برخورد می کنیم، گفت: برای واردات یک کالا نباید به یک کشور و یا یک فرد متکی بود و به آن اعتقادی نداریم.

وزیر جهادکشاورزی با اشاره به اینکه استان های شمالی در تامین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم از جمله برنج نقش مهم و موثری دارند، گفت: باید شرایطی فراهم شود تا برخی نهاده های کشاورزی از روسیه خریداری شود که در صورت تحقق این مهم، نهاده های کشاورزی علاوه بر بنادر جنوب از بنادر شمالی نیز وارد کشور خواهد شد.

نیکبخت توسعه کشت محصولات گلخانه ای را نیز از رویکردهای اساسی وزارت جهادکشاورزی عنوان کرد و گفت که به طور قطع با اتخاذ تمهیدات مناسب و ساز و کار اجرایی از فعالان این عرصه نیز حمایت می شود.

وزیر جهادکشاورزی روز پنجشنبه در راس هیاتی در سفر یکروزه به مازندران از زبرساخت های بخش کشاورزی این استان بازدید کرد.

مازندران با برخورداری از تنها ۲.۵ درصد زمین کشاورزی کشور، سالانه هفت درصد از تولیدات کشاورزی و ۱۱ درصد از ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی کشور را در اختیار دارد.

برنجکاری یکی از مهم ترین فعالیت های کشاورزی در مازندران و منبع مهم درآمد کشاورزان استان است و با تولید بیش از یک میلیون تن، ۴۲ درصد برنج مورد نیاز کشور از این استان تامین می‌شود. استان مازندران تولید کننده ۷۲ نوع محصول زراعی و باغی است که در تولید ۱۵ محصول رتبه اول تا سوم را دارد.

کد خبر 65063

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =