تلاش عراق برای دستیابی به خودکفایی در حوزه گاز تا ۵ سال آینده

وزیر نفت عراق گفت که بغداد می‌خواهد تولید نفت خود را به بیش از شش میلیون بشکه در روز برساند و طی پنج سال آینده به خودکفایی در حوزه گاز دست یابد.

به گزارش اگزیم‌نیوز، حیان عبدالغنی وزیر نفت عراق در حاشیه فعالیت‌های هشتمین کنفرانس بین‌المللی اوپک در وین افزود: بغداد دو دوره صدور مجوز برای اکتشاف میادین نفت و گاز را آغاز کرده است.

وی تصریح کرد: اولین دوره شامل بیش از ۱۰ میدان نفت و گاز در غرب عراق و دومین دوره نیز شامل ۱۳ میدان و مرکز اکتشافی است و در مرزهای غربی عراق قرار دارد که عراق را قادر می‌سازد تا بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گاز تولید کند تا طی پنج سال آینده به خودکفایی در حوزه گاز دست یابد.

عبدالغنی گفت: عراق دارای ذخایر بزرگ نفتی به میزان ۱۴۴.۵ میلیارد متر مکعب نفت و بیش از ۱۳۳ تریلیون فوت مکعب گاز است.

وزیر نفت عراق با بیان اینکه ظرفیت تولید نفت عراق در حال حاضر ۵.۴ میلیون بشکه در روز است، تاکید کرد: با این حال مجموع تولید فعلی تحت سهمیه اوپک ۴.۴۳ میلیون بشکه در روز است و عراق امیدوار است که ظرفیت تولید نفت این کشور به شش میلیون بشکه در روز برسد.

عبدالغنی با اشاره به اینکه نفت و گاز بیشترین سهم تولید ناخالص داخلی عراق را تشکیل می‌دهند، اظهار داشت: ۹۰ درصد درآمدهای کشورش به ثروت نفت بستگی دارد.

درباره خبر رایزنی‌های سه کشور برای الحاق به اوپک پلاس ادامه داد: هدف از ورود کشورهای جدید به سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) تقویت تلاش‌ها برای حفظ ثبات بازار جهانی و کمک به گسترش منافع همه کشورهای اوپک و سرمایه‌گذاران است.

عبدالغنی تاکید کرد که مجموعه تصمیم های اوپک و اوپک پلاس تنها با هدف تاثیرگذاری بر قیمت نفت نیست، بلکه ثبات بازار جهانی نفت نیز حفظ خواهد شد و منافع تولید کننده، مصرف کننده و سرمایه گذار تضمین خواهد شد.

کد خبر 64878

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 10 =