درباره FATF با ایران برخورد سیاسی می‌شود/ تصمیم‌گیری براساس راهبرد و منافع ملی

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: در حوزه عضویت در کارگروه ویژه مالی (FATF ) با نگاه سیاسی با ایران برخورد می‌شود و به همین دلیل ایران هم براساس راهبرد و منافع ملی در این باره تصمیم خواهیم گرفت.

به گزارش اگزیم‌نیوز، هادی خانی، رییس مرکز اطلاعات مالی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته می‌شود یکی از دلایل قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF مباحث پولشویی است و یکی از موضوعات مطرح شده این است که ایران در مباحث مبارزه با پولشویی از قوانین و مقررات بین المللی تبعیت نمی‌کند و قوانین کلی در این باره به اجرا می‌رسد، اظهار داشت: متاسفانه در بحث FATF برخورد فنی و تخصصی با ایران ندارند و کاملا رفتار سیاسی با ایران می‌شود. معتقدیم در اجرای استانداردها و پیاده‌سازی استانداردها در مبارزه پولشویی اقدامات خوبی انجام داده‌ایم و در بحث رعایت استانداردها از بسیاری از کشورها جلوتر هستیم.

وی ادامه داد: قرار نیست در بازی‌هایی که برای ما تعریف می‌کنند ما در همان بازی شرکت کنیم، ایران شیوه خود را اجرا و پیگیری‌های خود را دنبال می‌کند و مرکز اطلاعات مالی طی مسیر دقیق و درست تبیین را به خصوص با کشورهای دوست و همسایه را در دست کار دارد و به طور مستمر در حال به روزرسانی این استانداردها و اقدامات هستیم.

معاون وزیر اقتصاد درباره همپوشانی استانداردهای ملی و بین‌المللی گفت: در چارچوب تمام قواعد بین‌المللی هر کشوری حق دارد حقوق خود را به اجرا برساند و اینکه دنیا قوانین ما را درباره مبارزه با پولشویی بپذیرد یا نپذیرد برای ما اهمیت زیادی ندارد. ایران در چارچوب شرایط و اعتقاداتی که دارد قوانین و مقررات خود را در این حوزه به اجرا می‌رساند و معتقدیم قوانین ملی، بسیاری از استانداردهای بین المللی که مدعی هستند را پوشش می‌دهد. قوانین و استانداردهای بین المللی هم در این حوزه به اجرا می‌رسد اما موضوع ما با FATA یک بحث تخصصی و فنی نیست و موضوع بحث سیاسی است.

خانی افزود: در حوزه FATF شاهد این هستیم کشوری مانند روسیه را با وجود اینکه جزو کشورهای برتر در این حوزه محسوب می‌شود با یک تصمیم ساده از FATF حذف می‌کنند و عضویت آن را لغو می‌کنند و این نشان می‌دهد که نوع نگاه بیشتر از اینکه فنی مبتنی بر رعایت استانداردها باشد، نگاه سیاسی است به همین دلیل ایران هم براساس راهبرد و منافع ملی در این باره تصمیم می‌گیرد.

کد خبر 64739

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 12 =