حذف تعرفه‌های تجاری ایران با اوراسیا؛ آری یا خیر؟

ایران با امضای موافقتنامه تجارت آزاد با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا در دی ماه سال گذشته، به دنبال توسعه مبادلات تجاری در بخش های مختلف صنعتی، کشاورزی، خدماتی و ... است. مرکز پژوهش های مجلس ابعاد این اقدام را بررسی و نتایج آن را در قالب یک گزارش مبسوط اعلام کرد.

به گزارش روز دوشنبه اگزیم نیوز، ایران ۲۹ دی ماه سال گذشته توافقنامه تجارت آزاد را با کشورهای عضو اوراسیا امضا کرد. توافقنامه ای که اجازه می دهد تا خریداران و فروشندگان در کشورهای عضو اتحادیه، بدون هیچ قید و شرطی با یکدیگر مبادله تجاری داشته باشند و در واقع دولت ها با امضای توافقنامه ها، هزینه های تجاری را بین کشور خود با تجار کشور مقابل کاهش می دهند.

نتایج مطالعه در مرکز پژوهش های مجلس نشان می دهد با توجه به واقعیت های کشور، توسعه تجارت با کشورها و اتحادیه های مختلف اقتصادی به منظور دستیابی به رشد و توسعه، یک ضرورت است و می تواند باعث کاهش فشار تحریمی غرب شود.

با توجه به استمرار تحریم های آمریکا علیه ایران و نیز روابط نه چندان مطلوب با اروپا ناشی از بحران سیاسی، یکی از گزینه های پیش روی ایران می تواند توسعه تجارت با اتحادیه اقتصادی اوراسیا و استفاده از پتانسیل آن باشد.

با بررسی جنبه تجاری موافقنامه تجارت آزاد بین ایران و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا، چندین سناریوی ممکن (کاهش ۲۵ درصدی، کاهش ۵۰ درصدی، ۷۵ درصدی و همچنین ۱۰۰ درصدی نرخ تعرفه ها)، در ارتباط با کاهش یا حذف موانع تجاری بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا بررسی شده است.

نتایج پژوهش نشان داد که کاهش تعرفه های بخش کشاورزی، تاثیر مثبتی بر رفاه ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا دارد و هرچه درجه آزادسازی تجاری بیشتر باشد، رفاه نیز بیشتر افزایش می یابد.
کاهش تعرفه های بخش صنعت تاثیر منفی بر رفاه ایران و رفاه بقیه مناطق دنیا دارد ریرا هرچه درجه آزادسازی تجاری بیشتر باشد رفاه نیز کاهش می یابد. در عین حال، رفاه اقتصادی اتحادیه اوراسیا که ایران نیز جزء آن است، با کاهش تعرفه های بخش صنعت افزایش می یابد.

کاهش تعرفه های بخش کشاورزی نیز تاثیر مثبتی بر تراز تجاری بخش صنعت و بخش خدمات و تاثیر منفی بر تراز تجاری بخش کشاورزی و نفت و گاز در ایران دارد و کاهش تعرفه های بخش صنعت نیز تاثیر منفی بر تراز تجاری بخش صنعت در ایران خواهد داشت.

مهم ترین توصیه سیاستی با توجه به نتایج پژوهش و براساس الگوی پروژه تحلیل تجارت جهانی این است که کاهش تعرفه های بخش کشاورزی بر صادرات ایران در این بخش اثر چندانی ندارد و فقط واردات ایران در این بخش افزایش می یابد و بیشترین آثار کاهش تعرفه های بخش کشاورزی بر بخش صنعت منعکس می شود.

در مجموع پیشنهاد می شود تغییر در تعرفه های بخش کشاورزی و صنعت در موافقتنامه با دقت بالایی انجام شود. حجم تجارت فعلی ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا بسیار پایین است و می توان با برنامه ریزی صحیح آن را افزایش داد که می تواند به عنوان یک فرصت استثنایی تلقی شود.

کد خبر 64302

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 13 =