دولت سیزدهم رشد تورم نهاده‌های ساختمانی را یک‌سوم کاهش داد

یک نماینده مجلس ادعا کرد که وزیر صمت سابق در زمینه کنترل تورم مصالح ساختمانی ناموفق بوده، اما طبق گزارش مرکز آمار، تورم مصالح ساختمانی از ۸۸ درصد در تابستان ۱۴۰۰ به ۳۵ درصد در پاییز ۱۴۰۱ رسید که نشان می‌دهد ادعای این نماینده، چیزی جز جوسازی انتخاباتی نبوده است.

به گزارش روز پنجشنبه اگزیم نیوز، روز یکشنبه هفته جاری و در جریان جلسه استیضاح وزیر پیشین صمت در مجلس شورای اسلامی، سید ناصر موسوی لارگانی نماینده فلاورجان، قیمت بالای مسکن را به دلیل ضعف وزارت صمت و افزایش شدید قیمت مصالح ساختمانی عنوان کرد.

وی به عنوان نماینده موافق استیضاح مدعی شد: چرا باید اصرار بر ماندن وزیری کنیم که زندگی عادی مردم را برای تمام شهروندان به آرزو تبدیل کرده است! اکنون قیمت مسکن به دلیل گرانی مصالح سر به فلک کشیده و زمان انتظار خرید مسکن برای اقشار ضعیف و متوسط به یک قرن نزدیک شده است! همان‌گونه که می‌دانید قیمت مصالح ساختمانی تا ۶۰ درصد در تعیین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی تاثیرگذار است، در حالی که قیمت زمین ۳۰ درصد و سایر هزینه‌ها ۱۰ درصد تاثیر دارد.

موسوی لارگانی در حالی فاطمی امین را در زمینه کنترل تورم مصالح ساختمانی ناتوان معرفی کرد که آمارهای رسمی از کاهش چشمگیر این شاخص در دوره مدیریت وی حکایت می‌کنند.

طبق گزارش مرکز آمار، تورم سالانه نهاده‌های ساختمانی مسکونی شهر تهران در دولت سیزدهم و دوره مدیریت فاطمی امین در وزارت صمت، از ۸۸ درصد در تابستان سال ۱۴۰۰ به ۳۵ درصد در پاییز ۱۴۰۱ کاهش یافته است.

به بیان دیگر تورم مصالح ساختمانی در شهر تهران در دوران مدیریت فاطمی امین در وزارت صمت به حدود یک‌سوم کاهش یافته است.

نمودار زیر جزئیات تورم نهاده‌های ساختمانی شهر تهران طی سال‌های اخیر را نشان می‌دهد.

دولت سیزدهم رشد تورم نهاده‌های ساختمانی را یک‌سوم کاهش داد

دولت سیزدهم تورم نهاده‌های ساختمانی را یک‌سوم کاهش داد

همان‌طور که از آمارهای مرکز آمار مشخص است، دولت گذشته در تابستان سال ۹۲ که کار خود را آغاز کرد، تورم مصالح ساختمانی معادل ۴۰ درصد بود و زمانی که مدیریت اجرایی را به دولت سیزدهم تحویل داد، این شاخص را به بیش از دو برابر رساند. گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد تورم مصالح ساختمانی در پایان تابستان ۱۴۰۰ به ۸۸ درصد رسیده بود و البته در بهار همان سال در آستانه سه رقمی شدن هم قرار گرفته بود.

دولت سیزدهم اما با وجود تحویل گرفتن بی‌سابقه‌ترین میراث تورمی از دولت قبل، توانست تورم نهاده‌های ساختمانی را به حدود یک‌سوم در پایان پاییز ۱۴۰۱ کاهش دهد.

هرچند تورم ۳۵ درصدی مصالح ساختمانی هم برای مسئولان دولت قابل قبول نیست و هدف‌گذاری دولت، کاهش هرچه بیشتر تورم و تک‌رقمی کردن آن تا پایان دولت سیزدهم است، اما روند رو به نزول تورم مصالح ساختمانی، نشان می‌دهد ادعای موسوی لارگانی علیه فاطمی امین درباره تورم مصالح ساختمانی، چیزی جز جوسازی انتخاباتی با هدف خودنمایی در سال انتخابات نبوده است.

کد خبر 62919

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 10 =