حذف کارت بازرگانی از طریق اصلاح قوانین

نخستین گردهمایی نمایندگان بخش‌خصوصی در سال ۹۵  و نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران صبح امروز با حضور رییس‌کل گمرک برگزار شد

رئیس اتاق تهران گفت: امکان حذف کارت بازرگانی وجود دارد اما این کار باید از طریق اصلاح قوانین و با رعایت پیش‌زمینه و ایجاد راهکاری برای عضویت فراگیر فعالان اقتصادی در اتاق‌های بازرگانی به اجرا دربیاید.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز، نخستین گردهمایی نمایندگان بخش‌خصوصی در سال 95 و نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران صبح امروز با حضور رییس‌کل گمرک برگزار شد.

در ابتدای این نشست مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: یکی از عمده مشکلات اقتصاد ایران کاهش شدید قیمت نفت و رسیدن آن به حدود 30 دلار در هر بشکه بود که باعث شد درآمد دولت بسیار کاهش یابد. در عین حال رکود اقتصادی بنگاه‌ها را در شرایط سختی قرار داد و رشد اقتصادی که بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم مثبت شده بود، در سال 94 نزدیک به صفر ارزیابی شد.

وی افزود: برجام باعث شد تا اقتصاد ایران مجدد به بازارهای بین‌المللی باز گردد. خوانساری هم‌چنین انتخابات اسفندماه گذشته را یکی دیگر از نکات مثبت سال 94 خواند و راهیابی افرادی باصلاحیت، معتدل و معتقد به رفتاری عقلانی را که با مشارکت 60 درصدی مردم به دست آمد مایه امیدواری توصیف کرد.

خوانساری نام‌گذاری سال 1395 به سال "اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" را انتخابی خردمندانه و امیدوارانه خواند و ابراز امیدواری کرد که تمام قوای حاکمیتی کشور برای خروج از رکود متحد شوند. وی در بخش دیگری از سخنان خود افزایش صادرات نفت و میعانات گازی را نتیجه برجام دانست و گفت: اگر در مذاکرات هسته‌ای توافقی حاصل نمی‌شد صادرات نفت ما به زیر 500 هزار بشکه در روز می‌رسید و آن هم باید در برابر دریافت کالاهایی چون غذا و دارو مبادله می‌شد. در حالی که اکنون فروش نفت و میعانات به حدود یک میلیون و 700 هزار بشکه در روز رسیده است و حدود 70درصد نسبت به قبل از برجام افزایش یافته است.

رییس اتاق تهران در ادامه تاکید کرد که با توجه به مجموعه شرایطی که اکنون پدید آمده است از دولت انتظار می‌رود که فضا را برای جذب بیشتر و موثرتر سرمایه‌گذاری خارجی فراهم کند و موانع موجود در فضای کسب‌وکار کشور را برطرف کند. وی هم‌چنین توجه به صادرات برای رونق بخشیدن به آن و مبارزه با رانت را از دیگر خواسته‌های بخش خصوصی خواند و در نهایت بر تک‌نرخی شدن ارز براساس قیمت واقعی تاکید کرد.

مسعود خوانساری از نمایندگان منتخب مردم که به زودی مجلس دهم را تشکیل خواهند داد نیز خواست تا پیش از تصویب قوانین جدید، به پایش قوانین کنونی بپردازند. رییس اتاق تهران با بیان این که لازم است بخش خصوصی با منتخبان مردم پیش از آغاز به کار مجلس جلسه داشته باشد گفت: بخش خصوصی از مجلس جدید انتظار دارد که قوانین کنونی را پایش و مقررات مازاد و دست‌وپاگیر را حذف کند.

وی بیان کرد: رویکرد ما به دولت نقد ناصحانه است. ما در بخش خصوصی مدح‌کننده دولت نیستیم و عملکرد دولت را نقد می‌کنیم اما از جاده انصاف خارج نمی‌شویم. در شرایطی که دولت به خاطر یک اقدام مهم و بزرگ مانند برجام زیر سوال برده می‌شود، دقت کنند که در عین نقد درست و صحیح دولت رعایت انصاف را هم بکنند.

رییس اتاق تهران هم‌چنین در واکنش به انتشار اخباری مبنی بر حذف کارت بازرگانی عنوان کرد که قطعاً امکان حذف کارت بازرگانی وجود دارد اما این کار باید از طریق اصلاح قوانین و با رعایت پیش‌زمینه و ایجاد راهکاری برای عضویت فراگیر فعالان اقتصادی در اتاق‌های بازرگانی به اجرا دربیاید. مسعود خوانساری هم‌چنین اعلام کرد که یک کمیته سه‌نفره متشکل از مسعود کرباسیان رییس‌کل گمرک، ولی‌اله افخمی رییس سازمان توسعه تجارت و خود او به عنوان رییس اتاق تهران تشکیل شده تا جهت تسهیل روند صدور و تمدید کارت بازرگانی برای فعالان اقتصادی راهکار بیندیشند و بتوانند راه‌های سوءاستفاده از کارت بازرگانی را مسدود کنند.

راه‌اندازی مرکز تماس اتاق تهران با شماره 1866

خوانساری از راه‌اندازی اولین گام از برنامه مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) در اتاق تهران خبر داد و گفت: اتاق تهران با امضای قراردادی با موسسه خیریه رعد الغدیر و با استفاده از نیروهای تحصیل‌کرده این مجموعه یک مرکز تلفن با شماره 1866 راه‌اندازی کرده است که به تماس‌های اعضای اتاق تهران و فعالان اقتصادی پاسخ می‌دهد. فعالان اقتصادی می‌توانند با تماس با این مرکز از مشاوره‌های مختلف بهره‌مند شوند و سوالات خود در زمینه کارت بازرگانی و روند صدور و تمدید آن را اعلام کنند و پاسخ بگیرند. این مرکز که هم‌اکنون فعال است به طور رسمی روز دوشنبه 30 فروردین ماه با حضور اعضای هیات رییسه اتاق تهران و جمعی از خبرنگاران به طور رسمی رونمایی و افتتاح می‌شود.

کد خبر 6225

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 2 =