چالش های پنجگانه بخش کشاورزی در پساتحریم

امیری کهنوج در گفتگو با اگزیم نیوز پنج عامل آب، منابع مالی، خرد شدن اراضی، دلال بازی و بازاریابی را مشکلات اصلی بخش کشاورزی اعلام کرد

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: بازار روسیه فرصت جدیدی برای صادرات محصولات کشاورزی ایران است و می‌تواند با برنامه‌ریزی ضمن افزایش ارزش افزوده، منابع درآمدی غیرنفتی هم معرفی شود. محمدرضا امیری کهنوج در گفت و گو با پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز در خصوص رشد بخش کشاورزی در سال 94 و تاثیر آن بر اقتصاد کشور گفت: گر چه رشد داشتیم اما خیلی چشم گیر نبود و نمی توان انتظار تحول در بخش کشاورزی و اقتصاد را داشت؛ البته برای شروع و مقدمه خوب بوده است اما رشد باید به محسوس باشد و تاثیرات مثبتی داشته باشد.

کهنوج در خصوص چالش های بخش کشاورزی گفت: مشکل اول؛ کمبود آب است. ما در کشوری زندگی می کنیم که مشکل آب و محدودیت منابع آبی را داریم و در حال حاضر بسیاری از محصولاتی که تولید و صادر می شود جزو محصولات آب بر هستند و در شرایط کنونی تنها راه حل این مسئله استفاده و گسترش روش های نوین آبیاری است.

به گفته وی دومین مشکل عمده کشاورزها خرد شدن اراضی کشاورزی است. خردشدن اراضی کشاورزی زمین را از اقتصادی بودن خارج می کند و امکان فعالیت های مکانیزاسیون را کاهش می دهد. به گفته کهنوج دولت است که با مدیریت صحیح اراضی خرد را به کشت و صنعت یا تعاونی های بزرگ تبدیل نماید تا هم هزینه ها کاهش یابد و هم کشاورز درآمد بهتری داشته باشد.

این نماینده مجلس، سومین چالش در مسیر رشد بخش کشاورزی را تسهیلات بانکی دانست و گفت: کشاورز به عنوان تولید کننده بخش غذایی باید تحت حمایت قرار گیرد. به عنوان مثال عده ای از کشاورزان به دلیل خشکسالی یا آفت نتوانستند وام های دریافتی خود را پرداخت کنند. باز هم جای خالی حضور مسئولین به وضوح دیده می شود که باید چاره ای بیاندیشند تا برای کسانی که 10 میلیون یا زیر 10 میلیون وام گرفته اند و توان پرداخت وام و سود کمرشکن آن را ندارند تسهیلاتی در نظر بگیرند که فقط اصل پول را بدهند و سود حذف شود تا انگیزه و رغبت کشاورزان از بین نرود و از این شغل کناره گیری نکنند.

چهارمین عامل از دیدگاه وی دلال بازی در بازار بعد از تولید است. کهنوج با اشاره به این که خوشبختانه در بخش تولید مشکل چندانی نداریم اما کشاورز پس از تولید درگیر مسائل و مشکلات دلالان است و این قضیه برای کشاورزانی که فاصله زراعی آن ها تا مرکز بسیار است، بیشتر است گفت: از جمله جنوب کرمان، سیستان و بلوچستان، خراسان برای فروش محصولات خود ناچار به دلالان روی می آورند. دلال هم محصول را به قیمت پایین از تولید کننده می خرد و سپس به بالاترین قیمت به دست مصرف کننده می رساند. درواقع نه تولیدکننده راضی است و نه مصرف کننده و تنها سود حاصل عاید دلال می شود.

به گفته وی عامل پنجم نیز مشکلات بسته بندی شکیل، بازاریابی مناسب و ارتباط با کشورهایی است که متقاضی محصولات ایران هستند.

امیری در خصوص خودکفایی بخش کشاورزی گفت: لازمه خود کفا شدن بخش کشاورزی جهت انگیزه تولید بیشتر کشاورز، بسترسازی دو پیشنهاد است. اول؛ محصولات به قیمت مناسب از کشاورز یا تولیدکننده خریداری شود. به عنوان مثال گندم را کیلویی 1300، قیمت مناسبی برای کشاورز قلمداد نمی شود.

وی اظهار کرد: این حرف درستی نیست چون قیمت جهانی گندم پایین است و تولیدکننده متحمل ضرر می شود. بحث اشتغال و حمایت از کشاورزان نیز مطرح است و هزاران نفر مشغول کارند، 300 تومان گران تر از بازار خریدن می تواند مانع بیکارشدن تعدادی از مردم کشورمان شود.

این مقام مسئول دومین راه حل خودکفایی بخش کشاورزی را حمایت بانکی و   مالی اظهار کرد. امیری در خصوص پتانسل های کشاورزی گفت: ظرفیت ها و پتانسیل های ایران در تولید انواع محصولات کشاورزی مانند صیفی جات و سبزیجات بسیار مناسب است. به عنوان مثال روسیه و مسکو در فصل زمستان به دلیل سرما اصلا تولید سبزیجات و صیفی ندارند. در واقع بازار روسیه، بازاری پاییزی و زمستانی است و این کشور سبزی و صیفی مورد نیازش را در فصل تابستان، تأمین می‌کند.

وی ادامه داد: بازار روسیه فرصت جدیدی را برای صادرات محصولات کشاورزی ایران فراهم کرده و ما هم از توانایی تأمین نیاز صادراتی این کشور در زمینه سبزی و صیفی برخورداریم. پیش از این روسیه این مقدار سبزی و صیفی را از کشور ترکیه تأمین می‌کرد که پس از مناقشات سیاسی بین این دو کشور، روسیه واردات از ترکیه را متوقف کرده است. حال ما با استفاده از این موقعیت می توانیم به قیمت مناسب صادرات خوبی را داشته باشیم. چراکه اقلیم کشور ما باعث شده تا در هر فصل تولید محصولات کشاورزی را داشته باشیم پس اگر بابرنامه ریزی پیش رویم موفق خواهیم شد.

 

کد خبر 6214

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =