پرداخت ۳۱ هزار میلیارد تومان تسهیلات تبصره ۱۸ بودجه

معاون سیاست‌گذاری اقتصادی وزارت اقتصاد گفت: ارزش تسهیلات پرداختی در بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه برابر ۳۱ هزار و ۲۳۵ میلیارد تومان است و ۱۵ هزار و ۳۴۵ میلیارد تومان نیز در مرحله پرداخت قرار دارند.

به گزارش روز پنجشنبه اگزیم نیوز از وزارت امور اقتصادی و دارایی، «محمدهادی سبحانیان» در گردهمایی معاونان اقتصادی ادارات کل امور اقتصادی و دارایی استان‌های کشور گزارش‌هایی در خصوص عملکرد اجرای تبصره ۱۸ بودجه ۱۴۰۰، طرح هوشمندسازی یارانه نان و سایر طرح‌ها و اقدامات این وزارتخانه ارائه شد.

وی با اشاره به ارائه گزارش طرح «مهیا» یا همان هوشمندسازی یارانه آرد و نان در این گردهمایی، عنوان کرد: با شیوه مدیریت گذشته نمی‌توان برخی از کارها را پیش برد و مصادیق مختلفی برای پیش برد کارها در شرایط اقتصاد بدون نفت وجود دارد که یکی از این مصادیق آن همین طرح مهیا یا همان هوشمندسازی یارانه آرد و نان بود.

معاون سیاست‌گذاری وزارت اقتصاد ادامه داد: طرح مهیا البته معارضینی دارد، چراکه این کار و این طرح پیچیدگی‌هایی دارد و البته عده‌ای هم بازی‌شان با اجرای این طرح به هم می‌خورد. اگر در استانی؛ استاندار در این زمینه، یعنی طرح مهیا، ادعا، ابهام، نظر و یا اعتراضی جدی دارد، مدیران کل استانی بفرمایند و اطلاع‌رسانی کنند یا رفع ابهام شود و مشکلات و دغدغه‌ها رفع شود.

مدیرکل آینده‌پژوهی وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز گفت: در موضوع تخصیص منابع اقدامات خوبی در ادارات کل استانی صورت گرفته است و با تعدادی بانک مشخص، افزایش در تجهیز منابع داشتیم و امروز قرار است در خصوص بند ب تبصره ۱۶، هم برای امسال و هم برای سال ۱۴۰۲ تصمیم‌گیری شود.

ابراهیم صیامی، با ارائه گزارشی از برنامه‌های در دست اقدام برای ارتقای جایگاه معاونت اقتصادی استان‌ها افزود: با توجه به وظایفی که در چند سال اخیر به ما سپرده شده، به نظر می‌رسد وظیفه‌های اقتصادی خیلی پررنگ شده و باید یک اصلاح ساختاری در معاونت‌های اقتصادی رخ دهد.

وی افزود: به همین دلیل تشکیل کارگروهی از دبیران مناطق ۹ گانه کشور و ارائه پیشنهاد کارشناسی برای اصلاح ساختار سازمانی و تاکید بر ارتقای سطح پست‌های سازمانی معاونت اقتصادی استان‌ها مصوب شده که یکی از اقدامات در این زمینه تغییر عنوان «معاونت اقتصادی» ادارات کل امور اقتصادی و دارایی به «معاونت اقتصادی و سرمایه‌گذاری» است.

مدیرکل آینده‌پژوهی وزارت اقتصاد اضافه کرد: همچنین ساختار معاونت اقتصادی و سرمایه‌گذاری به صورت واحد در تمام استان‌ها ۳ اداره با عناوین «اداره سرمایه‌گذاری»، «اداره تامین مالی» و «اداره پایش و نظارت بر بانک‌ها و بیمه» و همچنین ۳ گروه با عناوین «گروه پایش و بهبود محیط کسب و کار»، «گروه مطالعات و سیاست‌گذاری اقتصادی» و «گروه آمار و اطلاعات اقتصادی» خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: همچنین تدوین و نهایی کردن دستورالعمل کارگروه تسهیل سرمایه گذاری و مقررات زدایی با رویکرد ایجاد یک کارگروه چابک به منظور نظارت بر فعالیت کارگروه‌های موضوعی فعال در استان‌ها و نقش آفرینی موثر در بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه به عنوان کارنامه عملکردی وزارت متبوع از دیگر مصوبات است.

صیامی یادآور شد: در گزارش عملکرد تبصره ۱۸، ما امسال حتی یک ریال هم کمک بلاعوض نداشته و سود و یارانه حداقلی داشته‌ایم، بنابراین ارزش تسهیلات پرداخت شده ۳۱ هزار و ۲۳۵ میلیارد تومان و ارزش تسهیلات طرح‌های در مرحله پرداخت نیز ۱۵ هزار و ۳۴۵ میلیارد تومان است.

مدیرکل آینده‌پژوهی وزارت اقتصادی و دارایی در خصوص ارزش تسهیلات در مرحله انعقاد قرارداد و پرداخت شده به تفکیک بانک‌ها و سهم دستگاه‌های اجرایی از منابع بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ توضیحات و آماری را ارائه کرد و در خصوص سهم دستگاه اجرایی از سرانه استانی بر اساس نظر شورای برنامه‌ریزی و توسعه استانی توضیحاتی داد.

وی با اشاره به مهم‌ترین اقدامات مشترک ادارات کل استانی با همکاری معاونت سیاست‌گذاری اقتصادی تا پایان سال ۱۴۰۱ عنوان کرد: احصای پروژه‌های سرمایه‌گذاری دارای مجوز بی‌نام، اصلاح آیین‌نامه مراکز خدمات سرمایه‌گذاری و افزایش نظارت و در صورت لزوم اصلاح مقررات مربوط به اراضی ملی واگذار شده به سرمایه‌گذاران غیرفعال برخی از مهم‌ترین اقدامات هستند.

کد خبر 59002

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 6 =