وصول ۴۵۴ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی تا پایان سال/ ٣۵٠ همت معافیت‌ مالیاتی داریم

رییس سازمان امور مالیاتی گفت: سال گذشته ٣٠۶ هزار میلیارد تومان درآمد مالیات وصول شده که پیش‌بینی می‌شود این رقم امسال به ۴۵۴ هزار میلیارد تومان برسد.

به گزارش روز دوشنبه اگزیم‌نیوز، داوود منظور در نهمین همایش سالانه «اقتصاد مقاومتی با عنوان نظام مالیاتی؛ عادلانه و هوشمند»، اظهار داشت: براساس اظهارنامه‌های دریافتی برای عملکرد سال ١۴٠٠ با ٣۵٠ هزار میلیارد تومان معافیت‌های قانونی مالیاتی مواجه شدیم که این رقم قابل‌توجهی را نشان می‌دهد.

وی گفت: یکی از عوامل موثر در افزایش فاصله مالیات وصول شده با قابل وصول، موضوع معافیت‌های قانونی در این بخش است که با تعیین سقف و کف می‌توان به نتیجه قابل توجهی برسیم.

منظور با بیان اینکه نظام مالیاتی یکی از راه‌های اصلی مقاوم سازی اقتصاد محسوب می‌شود، افزود: بیشترین آسیب اقتصاد کشور به ویژه در بخش تحریم، فشارهایی است که به تامین مالی دولت وارد می‌شود و دولت را در انجام وظایف دچار مشکل و نارسایی می‌کند؛ به همین دلیل اگر این نشست‌ها منجر هدایت دولت به سمت تامین مبار مالی از سیستم درون‌زای کشور باشد اثر هر تکانه خارجی را کاهش خواهد داد.

رییس سازمان امور مالیاتی گفت: مالیات به عنوان یک منبع درآمدی پاک و پایدار، بهترین شیوه برای تامین مالی دولت برای ارائه خدمات و ایفای نقش و مسئولیت اجتماعی است، البته تحولات مناسبی در دو دهه گذشته در مالیات شکل گرفته و ما را به نقطه بلوغ نزدیک‌تر کرده است، ولی هنوز با شرایط ایده‌آل نظام مالیاتی که بودجه دولت را تامین کند، فاصله زیادی داریم که انتظار می‌رود این فاصله به تدریج کاهش یابد.

معاون وزیر اقتصاد تصریح کرد: بررسی ها حاکی است ظرفیت تبدیل نظام مالیاتی به منبع واحد بودجه دولت مهیاست، به شرطی که سه اقدام جدی برای رفع شکاف مالیاتی، اجتناب مالیاتی و فرار مالیاتی انجام شود.

وی افزود: در نظام مالیاتی از یک طرف به معافیت های قانونی گسترده مواجهیم. برآوردها از اظهارنامه ها حاکی است ۳۵۰ هزار میلیارد تومان معافیت بطور قانونی در سال ۱۴۰۰ اعطا شده که در سال بعد به ۴۵۰ هزار میلیارد تومان افزایش خواهد یافت. این معافیتهای قانونی حتما باید سامان یابد و سقف و کف داشته باشد.

رییس سازمان امور مالیاتی خاطرنشان کرد: بخش دیگر اجتناب های مالیاتی است به این معنا که مودیان بعنوان پرداخت کننده مالیات با بهره برداری از قانون کار خود را به نحوی ترتیب می‌دهند که کمتر از آنچه لازم است مالیات بپردازند. بخش سوم ظرفیت بالقوه‌ای است که برای دریافت مالیات داریم اما فاصله زیادی با مالیات بالفعل دارد و از آن بعنوان فرار مالیاتی یاد می شود. به این معنا که مودی شناسایی شده کتمان درآمد یا بیش اظهاری هزینه صورت می‌دهد. باید در هر سه قسمت فوق فاصله را کم کنیم.

منظور گفت: امسال یک میلیون و ۵۰۰ هزار اظهارنامه جدید دریافت کردیم، امیدواریم سال آینده بتوانیم اظهارنامه های جدیدی دریافت کنیم. در جهت مالیات ستانی عادلانه رویکرد اصلی این است که حداکثر استفاده را از داده‌های اقتصادی از مراجع مختلف دریافت می‌کنیم به عمل بیاوریم و تشخیص مالیات و رابطه با مودی بر اساس اطلاعات مستند باشد. به عبارتی از یک نظام چانه زنی به نظام مبتنی بر اطلاعات منتقل شویم که فاصله زیادی داریم.

اهمیت نظام مالیاتی در مقاوم سازی اقتصاد کشور

رئیس سازمان امور مالیاتی اظهار داشت: نظام مالیاتی یکی از گرانیگاه‌های اصلی مقاوم سازی اقتصاد محسوب می‌شود. بیشترین آسیب پذیری اقتصاد از تکانه های خارجی فشارهایی است که به تامین مالی دولت وارد می‌شود و تلاش می‌شود دولت را در ارایه خدمات و انجام وظایف خود دچار مشکل و نارسایی کند. بنابراین اگر مجموعه این نشست ها به این منجر شود که بتوانیم دولت را به سویی هدایت کنیم که بار کامل تامین مالی از منابع درونزای داخلی تامین شود، هرگونه فشار و تکانه خارجی را می‌توانیم کم اثر کنیم.

وی گفت: مالیات به عنوان یک منبع درآمدی پاک، مطمئن و پایدار بهترین شیوه برای پشتیبانی دولت در ارایه خدمات و نقش اجتماعی که دولت باید ایفا کند شناخته می‌شود. انتظار این است با مجموعه این نشست‌ها و همایش، بتوانیم به نقطه‌ای برسیم که مالیات هزینه‌های جاری دولت را تأمین کند و در مرحله بعد کل بودجه از طریق مالیات تامین شود. چرا که سایر منابع درآمدی دولت باید به عنوان ثروت ملی بین نسلی انگاشته شود. از درآمد نفتی باید بعنوان پشتوانه تامین مالی اجرای طرح‌ها از طریق بخشهای غیر دولتی استفاده شود و صرفا از سود حاصل از سرمایه گذاری درآمد نفتی که بعنوان سهم صندوق توسعه ملی پرداخت می شود، آنرا به بودجه دولت هدایت کنیم.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی ضمن برشمردن ۱۰ موضوع اساسی در حوزه نظام مالیات کشور گفت: تمایل داریم از طریق این نشستها به پیشنهادهای سیاستی مناسب برسیم که در برنامه هفتم مورد توجه قرار بگیرد و در اصلاح رویه ها و آیین نامه ها استفاده شود. بالغ بر ۲۵ مجموعه علمی با دبیرخانه همایش همکاری می‌کند که فرصت مغتنمی است و حتی تقدیر از این مجموعه ها دارد که فرصت پیدا میکنیم از نظرات آنها بهره مند شویم. موضوع اول، حسابرسی مالیاتی مبتنی بر نظام مدیریت ریسک و تمکین است که با وجود آنکه موتور ریسک ایجاد کردیم، ولی هنوز باور داریم که به بلوغ کامل نرسیدیم و جا دارد روی شاخص‌های ریسک مودیان نقد و پیشنهاد انجام شود تا بتوانیم بجای ۵ میلیون اظهارنامه صرفا ۲۰ درصد پرونده های پرریسک را حسابرسی کنیم و مطمئن باشیم بقیه اظهارنامه ها دقیق و قابل اطمینان است.

معاون وزیر اقتصاد بیان کرد: موضوعات دیگر استفاده از «فین تک های مالیاتی» است تا بتوانیم دریاچه اطلاعات را پردازش کنیم و در این جهت می توانیم از ظرفیت اندیشکده های داده کاوی بهره مند شویم. موضوعات دیگر شیوه اجرای قانون سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی است.

منظور گفت: طی ۱۴ سال از اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده صرفا ۶۰۰ هزار مودی ارزش افزوده شناسایی کردیم اما در اجرای سامانه پایانه های فروشگاهی لازم است ۶ میلیون مودی ارزش افزوده دخیل شوند که طراحی عملیات نیاز دارد.

وی خاطرنشان کرد: توسعه سامانه مودیان برای قابلیت اجرای قانون عایدی سرمایه، رصد جریان های مالی برای جلوگیری از پولشویی و فرار سرمایه از طریق کارکردهای مالیاتی برای تقویت حکمرانی ریال، ظرفیت بلااستفاده مالیات مستغلات بخصوص خانه های خالی و لوکس و مالبات بر مشاغل موضوعات بعدی است که لازم است از خروجی های این نشست ها ما را به نظام مالیاتی عادلانه و فراگیر یک گام نزدیک کرد.

نهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی امروز ۲۳ آبان ۱۴۰۱ با موضوع «نظام مالیاتی؛ عادلانه و هوشمند» در سازمان امور مالیاتی برگزار شد.

کد خبر 58003

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 0 =