جنگ روسیه و اوکراین و ضرورت توسعه روابط تجاری با اروپا

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با اشاره به بهره گیری اکثر کشورها از موقعیت های اقتصادی ناشی از جنگ روسیه و اوکراین به نفع خود، گفت: اگرچه توسعه مراودات سیاسی با کشورهای همسایه می‌تواند دستاوردهای مالی و امنیتی زیادی برای کشور بهمره داشته باشد پس باید این نوع همکاری ها را حفظ کرد و توسعه داد اما این مهم نباید مانع حضور صادرکنندگان ایرانی در بازارهای جهانی شود.

مهرداد عماد روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با اشاره به لزوم توسعه بازارهای صادراتی، محدود کردن بازار کشور به کشورهای همسایه را یک اشتباه بزرگ دانست و تاکید کرد که در مجموع توسعه تجارت با همسایگان و کشورهای دیگر از اولویت‌های سیاست خارجی دولت سیزدهم است اما تحقق آن نیاز به اتخاذ سازوکار مناسب، پیگیری و اجرای این سیاست ها به نحو مطلوب دارد.

وی با بیان اینکه ارتباط تجاری با کشورهای همسایه مزیت‌هایی از جمله کاهش هزینه حمل‌ونقل و تسهیل در مبادلات مالی خارج از سوییفت را بدنبال دارد، گفت: همچنین به دلیل تشابه فرهنگی و تاریخی ایران با همسایگان خود، کالاهای ایرانی به سهولت میان مردم پذیرفته می‌شوند و نیاز کمتری به تبلیغات برای افزایش سهم خود در این بازارها دارد که این موضوع می تواند در صرفه جویی هزینه تجارت نیز تاثیرگذار باشد.

وی بیان کرد: اما حضور در بازارهای بزرگی مانند اروپا می‌تواند بسیار بیشتر برای کشور مزیت داشته باشد که این امر می‌تواند با قرار دادن اقلام و محصولات ایرانی در رقابت با برندها و تولیدات فناورانه و نوآورانه روز دنیا، زمینه را برای رشد و ارتقاء کیفی محصولات فراهم می‌کند. ضمن اینکه خود حضور در این بازارها مستلزم رعایت استانداردهای روز دنیاست.

این کارشناس اقتصادی تسهیل در روند صدور ویزا را گامی ضروری توصیف و اضافه کرد: متاسفانه به دلیل تنش‌های سیاسی که در این سال‌ها ایجاد شده، بخش زیادی از ظرفیت‌های ایران در بازار اروپا عملاً غیرفعال است و این در حالی است که بعد از برجام، به دلیل نیازهای دو سویه و سابقه تاریخی در تجارت، مراودات خیلی زود با رشد چند ده درصدی از سر گرفته شد.

عماد افزود: بعد از جنگ اوکراین، حالا اروپا نیز برای افزایش تجارت با ایران ترغیب شده و تلاش دارد بخشی از نیازهای خود از جمله انرژی را ظرفیت‌های ایران تامین کند. نکته مهم در این بین، جغرافیای منحصربفرد ایران و امکان دسترسی به اروپا است. از سوی دیگر، به دلیل همسایگی ایران با کشورهایی مانند افغانستان، پاکستان و حتی برخی از کشورهای آسیای مرکزی، ایران گزینه بسیار خوبی برای اروپایی‌هاست.

وی در پایان تاکید کرد: در حال حاضر یکی از خلاء‌های موجود برای توسعه همه جانبه همکاری‌های تجاری منطقه‌ای، جهانی و دستیابی به بازارهای جدید، ضعف دیپلماسی اقتصادی کشور است که برای رفع این نارسایی باید بیش از پیش تلاش شود تا به نتیجه مطلوب در این بخش دست یابیم.

کد خبر 54926

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =