پیش‌بینی صادرات ۸۰۰ میلیون تا یک میلیارد دلاری به ارمنستان تا پایان ۲۰۲۲

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ارمنستان با بیان اینکه ارتقا سطح سیاسی روابط تهران - ایروان بر روابط اقتصادی طرفین هم اثر گذاشته، پیش‌بینی کرد که تا پایان سال جاری میلادی (۱۰ دی ۱۴۰۱) رقم صادرات ایران به ارمنستان به ۸۰۰ میلیون تا یک میلیارد دلار برسد.

هرویک یاریجانیان روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار اگزیم‌نیوز، اظهار داشت: در حال حاضر روابط سیاسی ایران و ارمنستان نسبت به گذشته ارتقا بیشتری پیدا کرده و سفرهای مقامات و وزرای اقتصادی به ویژه سفر علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی به ایروان باعث شده تا روابط اقتصادی طرفین نیز تحرک بیشتری پیدا کند.

وی افزود: تحقیقات میدانی ما در اتاق مشترک نشان می‌دهد که در سه ماهه نخست امسال صادرات ایران به ارمنستان نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی ۱۷ درصدی داشته است.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ارمنستان، گفت: در گذشته در نهایت حجم صادرات ایران به ارمنستان با انرژی به ۳۵۰ میلیون دلار می‌رسید و این در حالی است که سال گذشته صادرات ایران به این کشور همسایه به ۶۰۰ میلیون دلار افزایش پیدا کرد.

یاریجانیان پیش‌بینی کرد با توجه به جایگاه خوبی که کالاهای ایرانی در ارمنستان و سایر کشورهای حوزه مشترک المنافع پیدا کرده‌اند تا پایان سال جاری میلادی، حجم صادرات ایران به ارمنستان با انرژی به ۸۰۰ میلیون تا یک میلیارد دلار برسد.

وی درباره ترانزیت از ارمنستان و جایگاه این کشور در کریدور شمال-جنوب و کریدور خلیج فارس به دریای سیاه هم گفت: چندین شرکت ایرانی در حال فعالیت در ارمنستان هستند و به تازگی نیز پلی که توسط یک شرکت ایرانی ساخته بود، ارمنستان را به گرجستان متصل کرد.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران درباره تاثیر امضای توافقنامه تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا، خاطرنشان کرد: این موضوع زمانی خودش را نشان خواهد داد که حضور ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کشورهای مشترک المنافع تثبیت شده باشد؛ بدین معنا که مثلا گرجستان عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیست اما عضو کشورهای مشترک المنافع هست.

رییس اتاق بازرگانی ایران و ارمنستان ادامه داد: در صورتی که ارمنستان را هاب منطقه‌ای تجارت در نظر بگیریم، به راحتی این امکان وجود دارد که کالاهای ایرانی به کشورهای حوزه مشترک المنافع و از طریق دریای سیاه به اروپا برسند.

کد خبر 54422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =