۱۰ مقصد نخست صادرات و واردات ایران در فصل بهار؛ چین و امارات در صدر

مهم‌ترین مقاصد صادراتی ایران در سه ماهه نخست امسال کشورهای چین، عراق، ترکیه، امارات و هند و نخستین مبادی وارداتی نیز کشورهای امارات، چین، ترکیه، هند و آلمان بوده‌اند.

به گزارش روز یکشنبه اگزیم‌نیوز، آمارهای گمرک ایران نشان می‌دهند که در سه ماهه نخست امسال، ایران ۲۷.۷ میلیون تن کالا به ارزش ۱۳.۱ میلیارد دلار صادرات داشته که افزایشی ۲۱ درصدی را در مقایسه با مدت زمان مشابه سال قبل نشان می‌دهد.

همچنین در فصل بهار امسال ایران ۸.۱ میلیون تن کالا به ارزش ۱۲.۵ میلیون دلار وارد کرده است که این رقم نیز ۱۸ درصد از فصل بهار سال قبل بیشتر است.

ترانزیت کالاهای خارجی در این فصل نیز حدود ۳.۶۷ میلیون تن بوده که افزایشی ۳۲ درصدی را نسبت به مدت زمان مشابه سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد.

مهم‌ترین مقاصد صادراتی

چین نخستین مقصد صادرات ایران در فصل بهار امسال با ۴ میلیارد و ۲۱۴ میلوین دلار بوده است. عراق نیز در سه ماهه نخست امسال یک میلیارد و ۸۲۴ میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده است.

ترکیه سومین مقصد صادراتی ایران بوده و طی این مدت یک میلیارد و ۷۳۷ میلیون دلار کالای غیرنفتی از ایران وارد کرده است.

ارزش صادرات ایران به امارات متحده عربی که چهارمین مقصد صادراتی کشور است هم برابر با یک میلیارد و ۶۴۵ میلیون دلار بوده است.

با این حال بررسی آمارهای گمرک نشان می‌دهد که افغانستان از جمع پنج مقصد اول صادراتی ایران خارج شده و هند جانشین آن شده است. هند در ۹۳ روز نخست ۱۴۰۱ رقمی معادل ۴۲۴ میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده است.

امارات در صدر مبادی وارداتی

در سه ماهه نخست امسال ایران رقمی معادل ۳ میلیارد و ۴۲۶ میلیون دلار از امارات وارد کرده و این کشور در صدر فهرست مبادی وارداتی کشور قرار داشته است.

ایران در این مدت ۳ میلیارد و ۱۳۱ میلیون دلار کالا از چین وارد کرده است. ترکیه نیز در این مدت یک میلیارد و ۲۷۳ میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده است.

هند و آلمان که بار دیگر به جمع پنج مبدا وارداتی ایران بازگشته‌اند نیز به ترتیب در ۹۳ روز نخست امسال رقمی معادل ۵۱۲ و ۴۵۶ میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده‌اند.

کد خبر 54131

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =