افزایش ۱۴۹ درصدی درخواست اوراق تامین مالی اسلامی

مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه گفت: درخواست تامین‌مالی از طریق صکوک در سه ماه ابتدایی امسال، نسبت به دوره مشابه سال گذشته، ۱۴۹ درصد رشد داشت.

به گزارش روز شنبه اگزیم‌نیوز از سنا، محمدحسین صدرائی با اشاره به رشد بی سابقه حجم و تعداد درخواست تامین مالی از طریق انتشار صکوک، تصریح کرد: در سه ماه نخست امسال، تعداد ۱۷ موافقت اصولی انتشار انواع صکوک در مجموع بالغ بر ۱۷۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال توسط سازمان بورس و اوراق بهادار صادر شد که ۱۱ مورد آن مربوط به انتشار اولی‌ها نظیر فولاد غدیر نی‌ریز، پرشیا خودرو و پدیده شیمی جم و ... است. این شرکت‌ها برای اولین بار نسبت به تامین مالی از طریق انتشار صکوک در بازار سرمایه اقدام کرده‌اند.

وی گفت: شرکت‌هایی نظیر کرمان موتور، پدیده شیمی قرن و گروه صنعتی انتخاب الکترونیک آرمان از جمله بانیانی هستند که برای چندمین بار از پتانسیل بازار بدهی در تامین مالی خود بهره می‌برند.

مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه، با مقایسه حجم صکوک منتشره در سه ماهه اول سال‌های ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۱، افزود: با توجه به تحولات اخیر در حوزه انتشار صکوک، متنوع‌تر شدن بحث ضمانت این اوراق، افزایش آشنایی شرکت‌ها و فعالان بازار با اوراق مالی اسلامی و نیاز شرکت‌ها به متنوع‌سازی روش‌های تامین منابع مالی خود نشان دهنده رشد بیش از پیش بهره‌گیری از انواع صکوک در بازار سرمایه است، به طوری‌که حجم انتشار صکوک طی این دوره نسبت به بهار سال گذشته ۲۹ درصد رشد داشته است.

صدرائی اظهار داشت: در بهار امسال ۷ مورد انتشار صکوک در مجموع به مبلغ ۵۱ هزار میلیارد ریال در بازار سرمایه صورت پذیرفت که در این میان برخی از شرکت‌ها همانند بهمن موتور و سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری تجربه موفق انتشار این اوراق را پیش از این نیز داشته‌اند.

وی گفت: این اوراق در قالب عقود مرابحه و اجاره، بر مبنای دارایی‌های متنوعی از جمله سهام، تجهیزات و ماشین آلات خط تولید و مواد اولیه منتشر شده‌اند که نشان‌دهنده انعطاف ابزار صکوک در تامین مالی متقاضیان است.

مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه، همچنین افزود: طی سه ماهه ابتدایی امسال بالغ بر ۳۹ هزار میلیارد ریال اقساط انواع صکوک توسط شرکت‌های واسط مالی از بانیان اوراق دریافت و از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به حساب دارندگان اوراق واریز شده است.

کد خبر 54099

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 1 =