بهره‌برداری از فولاد مکران در سال آینده/ قانون مالیات بر ارزش افزوده برای مناطق آزاد اصلاح شود

مسوول اداره منطقه آزاد چابهار با اعلام اینکه در سال آینده پروژه فولاد مکران با ظرفیت تولید ۱.۶ میلیون تن آهن اسفنجی به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: پیشنهاد اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد در مسیر ارائه به مجلس شورای اسلامی است.

به گزارش روز جمعه اگزیم نیوز، نصرالله ابراهیمی با بیان اینکه اجرای قانون پرداخت مالیات بر ارزش افزوده به دلیل تصویب در مجلس شورای اسلامی لازم‌الاجرا است، اظهار داشت: مشکل اساسی در اجرای این مصوبه پرداخت مضاعف در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی است، به این معنا که فعالان اقتصادی که مواد اولیه‌ای را از سرزمین اصلی خریداری و در هنگام خرید مالیات ارزش افزوده را به فروشنده پرداخت کرده و سپس به منطقه وارد می‌کنند.

وی افزود: گمرک جمهوری اسلامی مجدد هنگام ورود مواد اولیه به محدوده مناطق آزاد مالیات بر ارزش افزوده را دریافت می‌کند، به عبارت دیگر برای یک خرید، دو مرحله مالیات ارزش افزوده در مناطق پرداخت می‌شود.

مسوول اداره منطقه آزاد چابهار گفت: از سوی دیگر بعد از طی فرآیند تولید و یا فرآوری و تبدیل مواد اولیه به کالا، تولیدکننده برای صادرات کالا به سرزمین اصلی بار دیگر مجبور به پرداخت ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده می‌شود، به عبارتی مالیات ارزش افزوده پیش از اینکه کالا بفروش برسد و از مصرف‌کننده نهایی کند، باید از سوی تولیدکنندگان پرداخت شود و به همین دلیل واحدهای تولیدی در مناطق آزاد با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده‌اند.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: پیشنهاد شده که این قانون و دستورالعمل اجرایی  آن اصلاح شود تا موجب دلسردی فعالان اقتصادی و واحدهای تولیدی مناطق آزاد نشود و این اصلاحیه در مسیر قانونی خود در دولت برای ارائه به مجلس شورای اسلامی است.

بهره‌برداری از پروژه فولاد مکران طی یک سال آینده

وی با بیان اینکه فاز اول پروژه فولاد مکران منطقه آزاد چابهار با ظرفیت ۱.۶  میلیون تنی آهن اسفنجی در این منطقه یکی از پروژه‌های مهم اشتغال‌زا و کارآفرین است، گفت: سازمان منطقه آزاد چابهار حمایت‌های لازم از این مجموعه و به‌عنوان شریک مطابق قانون تمام تعهدات خود را انجام داده است.

مسوول اداره منطقه آزاد چابهار ادامه داد: بر اساس برنامه زمان‌بندی اعلامی از طرف شرکت باید پروژه در سال ۹۷ به بهره‌برداری می‌رسید، در حالی پیشرفت واقعی پروژه تا زمان تحویل کمتر از ۱۰ درصد بود. مستند به قوانین و مقررات جاری در مناطق  باید تغییراتی در قرارداد اعمال می‌شد و از سوی دیگر ۱۰۰ هکتار زمین نیز به دلیل قرار گرفتن در حریم مسیر جایگزین شد که این موضوع نیز برای مذاکرات زمان‌بر بود.

ابراهیمی با تأکید بر اینکه سازمان منطقه آزاد چابهار بدون هیچ قصوری تعهدات خود را به سرانجام رسانده است، افزود: پس از جابه‌جایی زمین ۲۸ هکتار به کل ۳۰۰ هکتاری زمین در اختیار پروژه افزوده شد که مطابق آیین‌نامه نحوه استفاده از زمین و منابع ملی در مناطق آزاد باید به قیمت روز، محاسبه و  به سازمان پرداخت شود.

وی گفت: این پایان ماجرا نبود زیرا هم‌زمان با آغاز تحریم‌ها و نوسان نرخ ارز، واردات تجهیزات زیرساختی با مشکلاتی همراه شد و از سوی دیگر سرمایه نیاز به افزایش داشت که در حال حاضر ۷۰۰ میلیارد تومان است و افزایش سرمایه تا یک هزار و ۵۰ میلیارد تومان در دستور کار مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت قرار گرفته است.

مسوول اداره منطقه آزاد چابهار اظهار داشت: به دنبال رفع مشکلات فی‌مابین بوده‌ایم تا در روند اجرای پروژه و ادامه کار خللی به وجود نیاید از این رو تلاش کرده‌ایم تا با داوری دقیق اختلاف بین سازمان و شرکت شود و بدهی‌ها و مطالبات سازمان نیز وصول شوند.

ابراهیمی با بیان اینکه امیدوار هستیم طی سال آینده این پروژه به بهره‌برداری و سوددهی برسد، تصریح کرد: در این پروژه سهامداران عمده، شرکت همگامان سیستان و بلوچستان ۴۱ درصد، شرکت توسعه آزاد پاسارگاد ۲۰ درصد، بخش خصوصی حدود ٢٠ درصد، سازمان توسعه و نوسازی معادن (ایمیدرو) ۸.۶ درصد، سازمان منطقه آزاد چابهار ۶.۲ درصد و گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید ۲ درصد سهم دارند.

وی گفت: مقرر است میزان دقیق سهام و میزان افزایش آن برای منطقه آزاد چابهار بعد از بررسی دقیق مطالبات و بدهی‌های طرفین مورد ارزیابی دقیق‌تر قرار گیرد و در حال حاضر هیچ مشکلی برای ادامه روند کار توسط شرکت وجود ندارد.

ریمدان در مسیر توسعه

مسوول اداره منطقه آزاد چابهار با بیان اینکه ۶۲۰۰ هکتار از مرز ریمدان (بازارچه مرزی ریمدان) به توسعه منطقه آزاد چابهار الحاق شده است، افزود: این محدوده نیازمند احیا است که در فاز نخست در ١۶٢ هکتار از آن، ۲۷ فاز عملیاتی تعریف شده است که شامل زیرساخت‌های لجستیکی، ترانزیتی، امکانات اقامتی، فضای اداری، گمرک و فضای سبز می‌شود.

ابراهیمی با بیان اینکه برای تأمین زیرساخت‌های موردنیاز ازجمله تأمین آب آشامیدنی سازمان منطقه آزاد چابهار با قرارگاه سازندگی خاتم قراردادی به ارزش اولیه ۱۴۶ میلیارد تومان به امضا رسانده، گفت: با ایجاد سه مخزن ذخیره‌سازی و لوله‌گذاری آب به منطقه ریمدان و روستاهای مسیر منتقل خواهد شد.

وی با بیان اینکه ریمدان مشکلی در تأمین برق ندارد، خاطرنشان کرد: در صورت اجرا پروژه آب منطقه سه مخزن ۲۰۰۰ مترمکعبی احداث می‌شود که آب ۱۴ روستا در مسیر را نیز تأمین خواهد کرد.

کاهش سرعت توسعه در پی انتخاب نکردن مدیرعامل/ هیچ پروژه‌ای متوقف نشده است

مسوول اداره منطقه آزاد چابهار با اشاره به تعیین و انتخاب هیات مدیره از سوی هیات وزیران طبق قانون چگونگی اداره مناطق آزاد اظهار داشت: با توجه به بازداشت شدن برخی افراد در چابهار و پیگیری احکام قضایی برخی از امور اجرایی، پروژه‌های عمرانی، تفاهم‌نامه‌ها و قراردادها و برخی تصمیم‌گیری‌های آتی با مشکل مواجه است و با سرعت کندی پیش می‌رود.

ابراهیمی با بیان اینکه درآمدزایی در منطقه آزاد چابهار به دلیل صادر نشدن حکم جایگزین برای مدیرعامل با مشکل مواجه شده است، گفت: با توجه به مشکلات اتفاق افتاده در این منطقه با همکاری شورای تأمین استان و مراجع قضایی و شورای نظارتی استان توانستیم بخشی از مشکلات را پشت سر بگذاریم، اما اصل توسعه باید با تعیین اعضای هیات مدیره، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل توسط هیات وزیران انجام شود.

وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر هیچ پروژه‌ای متوقف نشده است، تأکید کرد: جذب منابع برای فعالیت‌های عمرانی و انعقاد قراردادها سرمایه‌گذاری دچار توقف و کندی در امور اجرایی شده است که خسارتی غیرمستقیم به درآمد سازمان وارد می‌کند.

مسوول اداره منطقه آزاد چابهار ابراز امیدواری کرد که با پیگیری‌های مشاور رییس جمهوری و دبیر شورای عالی مناطق آزاد، بزودی شاهد انتخاب و معرفی هیات مدیره و مدیرعامل منطقه آزاد چابهار باشیم.

ابراهیمی در حکمی از سوی دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی با حفظ سمت معاونت توسعه مدیریت منطقه آزاد چابهار در پنج ماه گذشته مسوولیت اداره این منطقه را نیز عهده‌دار شده است.

کد خبر 54086

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =