رونق اقتصاد ملی با راه‌اندازی‌ سامانه مؤدیان و پایانه‌های فروشگاهی

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: راه‌اندازی سامانه مؤدیان و پایانه‌های فروشگاهی به رونق اقتصاد ملی منجر می‌شود و بزرگترین مزیت آن شناسایی و کاهش فرارهای مالیاتی است.

به گزارش روز جمعه اگزیم نیوز، فتح الله توسلی‌ با اشاره به لزوم راه‌اندازی سامانه مؤدیان و پایانه‌های فروشگاهی اجرای این قانون را از مهم‌ترین اقدامات اصلاح ساختار اقتصادی کشور دانست و افزود: کشور به دلیل شرایط خاص اقتصادی نقش مالیات را در بودجه جاری افزایش داده و رقم بالایی برای سهم مالیات در اقتصاد ملی در نظر گرفته است.

وی با بیان اینکه مالیات باید براساس عدالت وصول شود، اظهار داشت: نمی‌شود که از کارمند، حقوق‌بگیر و کارگر مالیات وصول کرد در حالی که عده‌ای که فعالیت اقتصادی‌ و تراکنش مالی قابل توجهی دارند به دلیل نبود اطلاعات دقیق از قوانین مالیاتی مستثنی باشند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تأکید بر اینکه باید بازار را برای بخش عمده مالیات پای کار آورد که متأسفانه بازار کمی مقاومت می‌کنند، تأکید کرد: در عین حالی که مالیات بخش‌های مختلف بازار باید فعال شود لازم است که هوای اصناف را هم داشته باشیم. چون اقتصاد بازار مدتی به دلیل کرونا دچار مشکل شده و چک‌هایشان برگشت خورده است.

نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی افزود: در مجموع حداقل مزایای اجرای قانون سامانه مؤدیان و پایانه‌های فروشگاهی این است که مشخص می‌شود هر شهروند چقدر درآمد دارد و سهم دولت از این درآمد کجاست؟

توسلی با بیان اینکه راه اندازی پایانه‌های فروشگاهی به رونق اقتصاد ملی منجر می‌شود، گفت: بزرگترین حسن اجرای این قانون شناسایی و کاهش فرارهای مالیاتی است که متأسفانه کم هم نیستند.

وی شفافیت اطلاعات کشور را از دیگر مزایای راه‌اندازی سامانه مؤدیان و پایانه‌های فروشگاهی عنوان و تصریح کرد: این پایانه‌ها مشخص می‌کند که ثبت تراکنش از کدام محل و با چه موضوعی صورت گرفته است. البته معتقدم اکنون اشکالاتی در اجرای قانون به وجود خواهد آمد که باید به آن توجه شود، چون در شهرهای کوچک و شهرستان‌ها یک نوع روابط غیررسمی میان کسبه و اصناف وجود دارد که سبب تراکنش مالی میان آنها می‌شود.

وی ادامه داد: عموم مردم و کسبه معمولاً به مشکلات مالی یکدیگر توجه می‌کنند و روابط مالی غیررسمی میان آنها برقرار است و به یکدیگر پول قرض می‌دهند، باید مراقب بود تراکنش مالی و سهم مالیات چنین مراوداتی ساماندهی شود، بنابراین اصل کار بسیار خوب است اما ظرافت‌های آن باید در نظر گرفته شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در بودجه سال جاری ۷۰ درصد درآمدهای دولت در مالیات دیده شده است و این در برخی استان‌ها به ۹۰ درصد می‌رسد که درآمد استان از مالیات است که اینها باید به صورت عادلانه وصول شود.

کد خبر 54084

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =