هشدار افتا درخصوص حملات بدافزاری به زیرساخت‌های صنعتی

مرکز مدیریت راهبردی افتا اعلام‌کرد: بدافزار جدیدی با نام «چاپلین» به تازگی در زیرساخت‌های حیاتی فعال شده که عامل وقوع حادثه سایبری و اختلالات اخیر بوده است.

به گزارش روز سه شنبه اگزیم‌نیوز از روابط عمومی مرکز مدیریت راهبردی افتا، اجرای دستورات مخرب در CMD، تغییر تنظیمات امنیتی، تزریق به پردازه‌های معتبر ویندوز و تخریب MBR سیستم از جمله قابلیت‌های این بدافزار است.

دیگر ویژگی حائز اهمیت در بدافزار چاپلین، قابلیت خود انتشاری به شبکه‌های صنعتی است؛ بنابراین در صورتی‌که مجزاسازی شبکه IT از شبکه‌های صنعتی انجام نگرفته باشد، فعالیت مخرب‌گونه این بدافزار به شبکه صنعتی نیز سرایت و سامانه‌های کنترلی را در این شبکه‌ها، دچار اختلال می‌کند.

بدافزار چاپلین (Chaplin) که توسعه آن از اوایل امسال آغاز شده است، از خانواده تروجان‌ها محسوب می‌شود.

عدم تفکیک شبکه حیاتی از اینترنت (به‌ویژه شبکه IT از OT)، استفاده از نام کاربری و رمز عبور پیش‌فرض یا ساده و همچنین استفاده از نرم‌افزارهای آسیب‌پذیر (به خصوص در لبه اینترنت)، عواملی هستند که در پیشبرد اهداف طراحان بدافزار، نفوذ مهاجمان سایبری به زیرساخت‌های صنعتی و گسترش دامنه آلودگی نقش داشته‌اند.

این بدافزار برای انتقال اطلاعات و ارتباط با خارج از شبکه سازمان، ترافیک غیرمتداول ICMP تولید می‌کند.

با توجه به تمرکز حمله اخیر بر روی زیرساخت های صنعتی، ضروری است متولیان ومسوولان IT زیرساخت‌ها، شبکه های فناوری اطلاعات را از صنعتی جداسازی فیزیکی و اتصال غیرضروری سرویس ها را با اینترنت لغو کنند.

کارشناسان امنیت سایبری مرکز مدیریت رابردی افتا می‌گویند: لغو دسترسی‌های از راه دور (تا اطلاع ثانوی)، غیرفعال‌سازی حساب های کاربری غیرضروری و فعال‌سازی یا تغییر رمز عبور پیکربندی برای همه PLC ها و عدم استفاده از حافظه های جانبی USB از دیگر اقدامات مقابله با نفوذ و فعالیت بدافزارها و باج افزارهاست.

کد خبر 54000

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =