انزوای اقتصادی سبب انفعال سیاسی می‌شود

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان آنکه تقویت شرایط اقتصادی در بازارهای جهانی نقش زیادی در ارتقا جایگاه دیگر حوزه های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی ایران در دنیا خواهد داشت، گفت: کشوری که نتواند اقتصاد خود را با مقتضیات روز دنیا همسو کند و حضور خود را در دیگر بازارها توسعه دهد، خیلی زود در تجارت جهانی منزوی خواهد شد.

سیدحسین سیدآقامرتضی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با بیان اینکه کشورهای دارای اقتصاد ضعیف نیز بی‌شک در حوزه سیاسی قدرت خود را بتدریج از دست خواهند داد و به انفعال در مناسبات بین‌المللی می‌رسند، افزود: در دنیای امروز، موفقیت و پیشرفت کشورها در گرو تحولات اساسی آنها در حوزه اقتصاد است زیرا انزوای این بخش بتدریج سبب انفعال سیاسی آن‌ها خواهد شد.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه رسیدن به قدرت اقتصادی نیازمند هم‌افزایی بین‌نهادی است، اظهار داشت: به عبارت بهتر برای تقویت وضعیت اقتصادی کشور تا سطح کشورهای توسعه‌یافته و اقتصادهای بزرگ دنیا، باید سرعت پیشرفت کشور بیش از این باشد تا بتوانیم فاصله ایجاد شده را پر کنیم، هرچند برای تحقق این امر لازم است همه دستگاه‌ها و نهادهای حاکمیتی حتی بخش نظامی وارد میدان شوند.

وی تصریح کرد: در دوران بحران اقتصادی، بسیاری از کشورهای در حال توسعه از جمله ترکیه از تجهیزات نظامی خود برای توسعه اقتصادی در بخش صادرات بهره برده اند تا جایی‌که حتی از خودروهای ارتشی برای تزانزیت محصولات خود استفاده کرده اند.

سیدآقا مرتضی ادامه داد: حمایت از صادرکننده و بازرگان در این کشورها سبب تقویت و تثبیت بازارهای قبلی و ایجاد بازارهای جدید شد ضمن آنکه با استفاده از حمایت‌های دولتی، هزینه تمام شده محصولات به شدت کاهش و به همین دلیل قدرت رقابت آنها در دیگر بازارها افزایش یافت.

وی خاطرنشان کرد: کشورها برای افزایش رقابت در جنگ اقتصادی باید به پتانسیل ها و سرمایه‌های خود اتکا کنند و چاره‌ای جز تزریق ایده و توان نخبگان بومی به موهبت‌های ذاتی و تبدیل مزیت‌های نسبی به مزیت رقابتی ندارند. در غیر اینصورت تنها برخورداری از منابع زیرزمینی و معادن و یا حتی دسترسی به شاهراه‌های صادراتی، ضامن تحقق توسعه اقتصادی نیست.

این کارشناس اقتصادی گفت: تعیین راهبرد مناسب تجاری برای کشور و نحوه تعامل با اقتصاد جهانی از گام های مهم سیاستگذاری تجاری کشور بوده و وجود چنین راهبرد مناسبی، باعث می شود صادرکنندگان امکان برنامه‌ریزی برای بازاریابی محصولات خود و افزایش تولید و اشتغال را داشته باشند.

سید آقامرتضی در پایان تاکید کرد: اقتصاد ایران طی سال‌های گذشته و با وجود تحریم‌های ظالمانه توانسته از بازارهای صادراتی خود و به ویژه در کشورهای همسایه استفاده نسبی را ببرد اما از آنجا که تحریم‌های اقتصادی نیز مشکلات این بخش را تشدید کرده باید برای رفع نارسایی ها و بازسازی بسترهای لازم برای تقویت صادرات غیرنفتی بخصوص ارتقا بنیه تولیدی کشور تلاش کنیم.

کد خبر 53968

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =