نانوایان منتظر نرخ‌نامه جدید هستند/ تشریح دلایل کاهش کیفیت نان

رئیس اتحادیه نانوایان سنتی گفت: کاهش کیفیت نان به دلایل زیادی چون آرد، نوع نمک، افزودنی‌ها مجاز و در نهایت ندادن نرخ جدید بستگی دارد وقتی نانوا نتواند هزینه‌ های جانبی واحد صنفی خود را تامین کند رغبت چندانی برای پخت نان با کیفیت ندارد.

به گزارش روز دوشنبه اگزیم‌نیوز، بیژن نوروز مقدم با بیان اینکه بانک سپه متولی تجهیز نانوایان به دستگاه‌های پوز هوشمند است، افزود: طرح تجهیز نانوایان به کارتخوان‌های هوشمند از ۳ روز پیش آغاز شد. در حال حاضر  بانک سپه آماری از تعداد واحدهایی که مجهز به این دستگاه شده‌اند به اتحادیه را ارائه نکرده است.

این فعال صنفی ادامه داد: این بانک خود دستگاه‌ها درب نانوایی‌ها نصب و به آنها نحوه استفاده از آن را به نانوایان آموزش می‌دهد. باید در این زمینه فرهنگ سازی و آموزش مردم به سرعت انجام شود تا شاهد صف‌های طولانی درب نانوایان نباشیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا نانوایان از این طرح استقبال کردند؟ گفت: اگر این طرح بنا به برنامه پیش برود و با سرعت وارد فازهای بعدی یعنی آزادسازی نرخ آرد شویم بدون تردید نانوایان از آن استقبال خواهند کرد؛ اما اگر این حالت ادامه داده باشد و همچنان نانوایان باید با نرخ سابق نان را عرضه کنند بدون تردید آنها ناراضی خواهند شد از این‌رو نانوایان منتظر نرخ نامه جدید هستند؛ چراکه نرخ کارگر، هزینه‌های جانبی، حامل‌های انرژی، بیمه و مالیات گران شده این در حالیست که نرخ فروش نان همچنان ثابت مانده است.

نوروز مقدم با بیان اینکه نانوایان موافق آزادسازی نرخ آرد هستند، خاطرنشان کرد: نانوایان هم اکنون متضرر می‌شوند و ۱۵ درصدی که قرار است برای فروش برای آن پرداخت شود نمی‌تواند هزینه‌های آنها را جبران کند.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا بعد از اصلاح نظام یارانه‌ای شاهد کاهش کیفیت نان هستیم؟ تاکید کرد: کاهش کیفیت نان به دلایل زیادی چون آرد، نوع نمک، افزودنی‌ها مجاز و در نهایت ندادن نرخ جدید بستگی دارد وقتی نانوا نتواند هزینه‌های جانبی واحد صنفی خود را تامین کند رغبت چندانی برای پخت نان با کیفیت ندارد.

این فعال صنفی با بیان اینکه نانوایان تغییری در نرخ‌ها اعمال نکردند، افزود: رئیس جمهور اعلام کردند که نرخ نان، دارو و بنزین تغییر نمی‌کند.

رئیس اتحادیه نانوایان سنتی نرخ نان را واقعی ندانست و افزود: اگر نرخ آرد آزاد شود قیمت آرد از کیلویی ۸۰۰ تومان به کیلویی ۱۶ هزار تومان می‌رسد نان تنها کالایی است که از سال ۹۰ تا به امروز ۴ مرتبه تعدیل قیمت داشته است این در حالیست که سایر اقلام ۸ تا ۱۰ برابر شده‌اند. می‌دانیم کالای ما استراتژیک است و قوت غالب مردم است اما نانوایان نباید همواره در تنگنا باشند.

وی تاثیر قیمت آرد در نرخ نان را حدود ۸ درصد دانست و افزود: ۲ سال پیش این تاثیر حدود ۲۵ درصد بود اما با افزایش هزینه‌های جانبی طبخ نان این تاثیر کاهش پیدا کرده است.

این فعال اقتصادی در پایان با بیان اینکه نانوایان نقشی در قاچاق آرد ندارند، گفت: وزیر اقتصاد اعلام کرد نانوایان شریف هستند و ممکن است یک درصد از آرد از نانوایان ممکن است از این واحدها خارج و قاچاق شود.

کد خبر 53955

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 11 =