تغییر رویه‌ها را جایگزین تغییر افراد کنیم

دومینوی تغییر یا ترمیم تیم اقتصادی دولت، در شرایط کنونی، کمکی به بهبود وضعیت اقتصادی کشور نخواهد کرد و باید تغییر رویه‌ها را جایگزین تغییر افراد کنیم.

واقعیت آن است که نه تنها دولت سیزدهم و نه فقط نظام اقتصادی بلکه کل کشور، بیش از همیشه به عقلانیت، انتخاب درست اولویت ها و تمرکز منابع (از جمله توجه سیاستگزاران) به نقاط بحرانی نیاز دارد. 

سیاهچاله صنعت خودروی کشور، که اکنون زیرپای وزیر صمت دهان گشوده و منشا انتقادات بسیار تا مرز استیضاح شده است، می تواند یک نشانه غلط برای انحراف اذهان از اولویت هایی نظیر "فقدان راهبردهای اصولی" در تصمیمات کلان اقتصادی باشد. 

خودروسازان داخلی، بیش از چهار دهه بلای جان مردم و حکمرانان بوده و ایده رهایی از چنین وضعیت نکبت‌باری نیز در همه ادوار مجلس طرح شده  و البته که هیچگاه رای نیاورده است. همچنان‌که  هیچ دولتی حاضر نشد به یک جراحی سخت برای درمان تومور بدخیم انحصار خودروسازان داخلی تن  بدهد و این اصل ساده اقتصادی را بپذیرد که کیفیت تنها و تنها زاده رقابت است و هیچ انحصاری و هیچ حمایتی، در هیچ کجا به کیفیت ختم نشده است. 

در واقع انگشت اتهامی که اکنون به سوی وزیر صمت نشانه رفته است را باید متوجه حامیان انحصار در هر جا و هر بخش از اقتصاد کشور ساخت که سال‌هاست همچون موریانه پایه های تولید در ایران را تضعیف کرده است. 

در فقدان یک استراتژی روشن برای برون رفت از شرایط کنونی، شاخصی برای یک انتخاب بهتر وجود نخواهد داشت و تضمینی برای عملکرد بهتر دولت نیز به دست نمی آید. 
نه فاطمی امین بدترین وزیر کابینه است و نه صنعت خودرو با تغییر وزیر بهبود خواهد یافت و به دلیل مخالفت دولت با این تغییر، نتیجه استیضاح هرچه باشد، به تضعیف بیشتر دو حوزه کلیدی تولید و تجارت خواهد انجامید.
 به نظر می‌رسد که همگرایی میان مجلس، دولت و بخش خصوصی برای احصای مسایل  کلیدی، جست‌وجوی راه حل های واقع گرایانه  و بالاخره تدوین و اجرای یک تقسیم کار ملی، اتخاذ راهبرد اصولی‌ تری باشد و به استناد یک نقشه راه روشن، بتوان به ابزار بهتری برای ارزیابی یا انتخاب افراد دست یافت.

بخش خصوصی آماده  تسهیل گری در شکل گیری چنین گفت‌وگویی است.

کد خبر 53872

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 14 =