تجارت فصل بهار به ۲۵.۵میلیارد دلار رسید/ تراز تجاری کشور در فصل  بهار مثبت ۶۰۵میلیون دلار

معاون وزیر اقتصاد و رییس کل گمرک از تجارت غیرنفتی ۲۵.۵ میلیارد دلاری کشور در سه ماهه نخست امسال خبر داد و گفت: با پیشتازی سه ماهه صادرات نسبت به واردات در سال جدید تراز تجاری کشور مثبت ۶۰۵میلیون دلار شد.

به گزارش روز چهارشنبه اگزیم‌نیوز، علیرضا مقدسی در خصوص کارنامه تجارت خارجی غیر نفتی کشور در فصل بهار اظهار داشت: در سه ماهه امسال نزدیک به ۳۶میلیون تن کالا به ارزش ۲۵.۵میلیارد دلار بین ایران و سایر کشورها تبادل شد که شاهد رشد ۱۹.۵درصدی تجارت خارجی کشور در بهار امسال بودیم.

وی افزود: سهم صادرات کشورمان از این میزان تجارت، ۲۷.۷میلیون تن کالا به ارزش ۱۳میلیارد و ۶۹میلیون دلار بود که نسبت به بهار سال قبل با افزایش ۲۱درصدی همراه بوده است.

رئیس کل گمرک در خصوص میزان واردات سه ماهه کشور گفت: واردات کشورمان در این مدت نیز با هشت میلیون و ۱۵۴هزار تن به ۱۲میلیارد و ۴۶۴میلیون دلار رسید که ۱۸درصد نسبت به مدت مشابه افزایش داشته است.

معاون وزیر اقتصاد افزود: با پیشتازی صادرات نسبت به واردات در فصل بهار امسال، تراز تجاری کشور مثبت ۶۰۵میلیون دلار شد که این پیوستگی سه ماهه برای کشورمان بی سابقه بوده است.

مقدسی در خصوص مقاصد صادرات کالاهای ایرانی در فصل بهار گفت:در سه ماه نخست امسال کشورهای چین با چهار میلیارد و ۲۱۴میلیون دلار، عراق با یک میلیارد و ۸۲۴میلیون دلار، ترکیه با یک میلیارد و ۷۳۷میلیون دلار، امارات با یک میلیارد و ۶۴۵میلیون دلار و هند با ۴۲۴میلیون دلار، پنج مقصد اول کالاهای صادراتی کشورمان  بودند.

رئیس کل گمرک ایران در خصوص کشورهای نخست طرف معامله با ایران در فصل بهار توضیح داد: کشورهای امارات با سه میلیارد و ۴۲۶میلیون دلار، چین با سه میلیارد و ۱۳۱میلیون دلار، ترکیه با یک میلیارد و ۲۷۳میلیون دلار، هند با ۵۱۲میلیون دلار و آلمان با ۴۵۶میلیون دلار، پنج کشور نخست تامین کننده کالاهای مورد نیاز کشورمان در فصل بهار بودند.

مقدسی در خصوص میزان ترانزیت خارجی در فصل بهار گفت: در سه ماه نخست امسال سه میلیون و ۶۷۴هزار تن کالای خارجی از مسیر کشورمان عبور کرده که نسبت به بهار سال قبل، با رشد ۳۲درصدی همراه بوده است، این روند رو به رشد ترانزیت خارجی، یکی از دستاوردهای مهم کشور به شمار می آید.

کد خبر 53841

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 11 =