هواپیمای موردنظر رئیس جمهور، ادامه همان آنتونف‌های اوکراینی است

عضو سابق هیات مدیره شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران گفت: هواپیمای مورد نظر رئیس جمهور اصلاح شده هواپیماهای ایران ۱۴۰ است که پرواز آنها متوقف شد.

به گزارش روز یکشنبه اگزیم‌نیوز، برخی خبرها حاکی است روز جمعه ۲۷ خرداد حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در بازدید از صنایع هواپیماسازی ایران(هسا)در سفر استانی به اصفهان قول گرفت تا این شرکت هواپیمای مسافری ۷۲ نفره بسازد.

پس از این بازدید بود که حجت الاسلام موسوی لارگانی نماینده مردم استان اصفهان در مجلس که رئیس جمهور را در سفر به این استان همراهی می‌کرد، افزود: رئیس جمهور دستور داده تا سال آینده ۸ فروند هواپیمای مسافری ۷۲ نفره از سوی شرکت هِسا تولید شود.

در ادامه محمد مهدی رحیمی مدیرکل روابط عمومی نهاد ریاست جمهوری در توییتی این اظهار نظر عضو مجمع نمایندگان استان اصفهان را تکذیب و اعلام کرد: رئیس جمهور صرفاً از شرکت هِسا قول گرفته تا روی تولید هواپیمای ۷۲ نفره کار کند.

‌پیش از این تنها سابقه تولید هواپیما در داخل، همان هواپیماهای ایران ۱۴۰ یا آنتونف های اوکراینی بود که در ایران و تحت لیسانس آنتونف اوکراین ۵ فروند از آن مونتاژ شد.

۲ فروند از این ۵ هواپیمای ۵۲ نفره با نام ایران ۱۴۰ سقوط کردند و ۳ فروند آن در اختیار نیروی انتظامی، اورژانس هوایی و نیروی هوایی ارتش است که این ۳ فروند نیز فعلاً پروازی نداند.

گفته می‌شود هواپیماهای ۷۲ نفره ای که رئیس جمهور، دستور تولید داخل آنها به هِسا را داده، ادامه مطالعات تولید همان ایران ۱۴۰ هاست.

دستور وزیر دفاع به مدیرعامل هِسا: پیگیر مطالبه رئیس جمهور باشید

امیر سرتیپ آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در نامه‌ای به امیر سرتیپ افشیر خواجه فرد مدیرعامل هواپیماسازی ایران (هِسا) خواستار پیگیری مطالبه رئیس جمهور شد.

وی در این نامه خطاب به مدیرعامل هسا نوشت: «بی درنگ در یک حرکت جهادی و پرشتاب طرح‌ها و برنامه‌های اجرایی جهت تحقق عوامل راهبردی را تدوین کنید.»

هواپیمای ۷۲ نفره با ایرتاکسی فرق دارد

در همین ارتباط محمد امیرانی عضو سابق هیات مدیره شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و عضو کارگروه توسعه هوانوردی عمومی در دولت دوازدهم در پاسخ به این پرسش که آیا دستور رئیس جمهور به تولید هواپیمای ۷۲ نفره، ادامه همان هوانوردی عمومی است؟ گفت: هواپیماهایی که رئیس جمهور دستور داده تا تولید شوند، از نوع تجاری بوده و تایپ آنها با ایرتاکسی و هوانوردی عمومی فرق دارد.

وی افزود: هواپیماهایی که قرار بود برای هوانوردی عمومی و ایرتاکسی تولید شود، عمدتاً ۱۳ نفره بودند و قرار بود یک شرکت دانش بنیان ذیل نظارت کارگروه هوانوردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تولید شود.

معاون سابق عملیات هوانوردی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران ادامه داد: هواپیماهای ۷۲ نفره ای که رئیس جمهور دستور به تولید آن داده، ادامه همان آنتونف ها یاایران ۱۴۰ هاست که شرکت هواپیماسازی ایران (هِسا) تولید کرده بود.

وی اظهار کرد: هِسا و وزارت دفاع سال هاست که درباره ادامه یا اصلاح روند تولید ایران ۱۴۰ مطالعاتی در دست تهیه دارد.

یک ساله امکان شروع ساخت هواپیما وجود ندارد

امیرانی با بیان اینکه ساخت ایران ۱۴۰ ها در حال حاضر متوقف است، گفت: در طول یک سال شاید بتوان مطالعات تولید هواپیمای ۷۲ نفره را انجام داد و تولید ۸ فروند از آن در طول یک سال، فرآیند بسیار سختی است. هسا در حال اصلاح مشکلات آنتونف هاست تا با رفع مشکلات آن بتواند بار دیگر تولید ایران ۱۴۰ را از سر بگیرد. به نظر می‌رسد موتور این تایپ وارد شده و بخش بدنه و هیدرولیک در داخل تولید شود.

کد خبر 53733

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =