ایران بهترین مسیر ترانزیتی برای ترکمن‌ها

یک کارشناس حوزه انرژی با بیان اینکه سیاست خارجی ایران بر اساس گسترش همکاری با کشورهای همسایه است، تاکید کرد: باید همکاری با ترکمنستان را بیشتر در اولویت قرار دهیم، اگرچه مسائل سیاسی و کارشکنی‌های رقبای سیاسی مثل ترکیه و یا دشمنان مثل اسرائیل همواره مانع روابط استرتژیک ما با این کشور بوده است.

به گزارش روز شنبه اگزیم‌نیوز، میرقاسم مومنی درباره همکاری‌های ایران و ترکمنستان در حوزه انرژی اظهار داشت: دو کشور از قدیم‌الایام در حوزه انرژی با هم در ارتباط بوده‌اند ایران در سواپ گاز و همچنین نفت ترکمنستان فعال بوده است. ما گاز این کشور را به ترکیه و دیگر کشورها سواپ می‌کنیم و قبلا کامیون‌های ایران نفت این کشور را حمل می‌کردند، اما آنچه مهم است روابط ساختاری و بلندمدت دو کشور است. همکاری منطقه‌ای انرژی یکی از مسائل مهم در خزر است، همچنین نحوه برداشت از ذخایر نفت و گاز از بستر خزر در همکاری با ترکمنستان اهمیت دارد.

وی افزود: ما می‌توانیم در حوزه استخراج نفت و گاز خزر یا ترانزیت به شبه قاره هند با این کشور همکاری کنیم و در  اقتصاد نفت و گاز خزر سهیم باشیم، اینها موضوعاتی است که ایران از قدیم بدنبال همکاری در این حوزه‌ها بوده است، ما با ترکمنستان مرز مشترک داریم و همچنین روابط خوبی داشتیم. همیشه در زمستان گاز وارد و برق به این کشور صادر می‌کردیم، هرچند روابط انرژی دو کشور استراتژیک است اما ترکیه یا رژیم صهیونیستی استراتژیک‌تر از ایران در حوزه سرمایه‌گذاری، ساخت پالایشگاه و استخراج و صادرات نفت و گاز با این کشور همکاری دارند.

این کارشناس حوزه انرژی با بیان اینکه سیاست خارجی کشور ما بر اساس گسترش همکاری با کشورهای همسایه است، تاکید کرد: باید همکاری با این کشور را بیشتر در اولویت قرار دهیم، اگرچه مسائل سیاسی و کارشکنی‌های رقبای سیاسی مثل ترکیه یا دشمنان مثل اسرائیل همواره مانع روابط استرتژیک ما با این کشور بوده و این در حالی است که فرهنگ دو کشور نزدیک است و ما باید از این پتانسیل برای توسعه روابط استفاده کنیم.

وی گفت: ترکمنستان پتانسیل نفت و گاز بالایی دارد و مسیرهای ترانزیتی همچون خزر یا تاجیکستان را در اختیار دارد اما بهترین مسیر برای صادرات نفت و گاز ایران است. ترکمنستان مشتریانی مثل هند و پاکستان دارد که ایران بهترین گزینه‌ای است که می‌تواند نقش سواپ انرژی را به عهده بگیرد، اما متاسفانه تحریم‌ و کارشکنی‌ها مانع شده است، تا زمانی که تحریم برداشته نشود و نقل و انتقال مالی نداشته باشیم هیچ کاری را نمی‌توانیم پیش ببریم.

مومنی بیان داشت: در حال حاضر نفت ما از طریق دور زدن تحریم به فروش می‌رسد و بعضا کشورهای تولیدکننده و واردکننده نفت با ما وارد مذاکره نمی‌شوند چون نمی‌خواهد تحت تحریم‌های امریکا و اروپا قرار بگیرند، در هر حال تنها موضوع برای توسعه روابط با هر کشوری از جمله ترکمنستان حذف تحریم است، در غیر این صورت در روابط دوجانبه با کشورها نیز در حوزه انرژی زمین‌گیر می‌شویم.

کد خبر 53699

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 9 =