امضای سند همکاری تجارت مرزی میان ایران و ترکمنستان/ هدفگذاری تجارت ۵۰۰ میلیون دلاری

مدیرکل آسیای مرکزی، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت گفت: در سفر قریب الوقوع رئیس جمهور ترکمنستان به کشورمان سند همکاری‌های صنعتی امضا خواهد شد. همچنین به دنبال این هستیم که سند همکاری تجارت مرزی را هم با ترکمنستان به امضا برسانیم.

 به گزارش روز دوشنبه اگزیم‌نیوز، رحمت الله خرمالی روابط تجاری با کشور همسایه شمالی، ترکمنستان، را رو به رشد توصیف کرد و افزود: در دو ماه نخست امسال حجم صادرات به ترکمنستان ۶۰ میلیون دلار و حجم واردات از آن ۵ میلیون دلار بوده است. هدفگذاری ما تا پایان سال نیز ارتقاء مبادلات تجاری به ۵۰۰ میلون دلار است که از این میزان حدود ۴۰۰ میلیون دلار، سهم صادرات خواهد بود.

مدیرکل آسیای مرکزی، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت پیگیری مشکلات مربوط به تردد کامیون ها، تسهیل فرآیند صدور روادید برای تجار و تسهیل عبور و مرور تجار دو کشور را از برنامه‌های سازمان توسعه تجارت برشمرد و یادآور شد: از اسفند سال ۱۳۹۸ مرزهای ترکمنستان به علت شیوع کرونا بسته شد و عبور و مرور وسایل نقلیه و تجار سخت شد؛ اما ان شاء الله در سفر آتی رئیس جمهور ترکمنستان به تهران این موضوع به بحث و بررسی گذاشته خواهد شد.

خرمالی برگزاری نمایشگاه اختصاصی ایران در ترکمنستان را از دیگر برنامه‌های سازمان توسعه تجارت برشمرد و گفت: هم اکنون منتظر دستور صدور مجوز از سمت اتاق بازرگانی و دولت ترکمنستان برای اعزام هیئت هستیم.

مدیرکل آسیای مرکزی، قفقاز و روسیه توان داخل را برای تامین کالاهای مورد نیاز ترکمنستان در حوزه‌های ساختمان، کشاورزی و اجرای خدمات فنی مهندسی بسیار بالا توصیف کرد و افزود: در گذشته پروژه‌های بسیار زیادی در حوزه‌های جاده سازی، احداث سیلوهای گندم و احداث پایانه‌های سوخت در ترکمنستان اجرا کرده ایم و شرکت‌های مهندسی ما در پروژه اخیر ترکمنستان که احداث اتوبان عشق آباد-ترکمن آباد است، با شرکت‌های ترکمنستان همکاری دارند. علاوه بر این عمده محصولات مورد نیاز در بخش جاده سازی هم از کشور ما تامین می‌شود.

خرمالی ادامه داد: در سفر قریب الوقوع رئیس جمهور ترکمنستان به ایران سند همکاری‌های صنعتی توسط شرکت شهرک‌های صنعتی ایران و اتحادیه صنعت گران و کارآفرینان ترکمنستان امضا خواهد شد. همچنین به دنبال این هستیم که سند همکاری تجارت مرزی را هم با ترکمنستان نهایی کنیم و به امضا برسانیم.

مدیرکل آسیای مرکزی، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت همچنین با اشاره به تغییر نگاه مصرف گرایی در ترکمنستان گفت: ترکمنستان به دنبال ایجاد واحدهای صنعتی و به نوعی ایجاد کالاهای بی نیاز از واردات به ویژه در بخش‌های کشاورزی و صنایع تبدیلی است.

خرمالی در واکنش به مشکل وصول مطالبات برخی از تجار هم گفت: به تجار توصیه میکنم حتما قراردادهای رسمی را با اتباع و شرکت‌های ترکمن منعقد کنند که خدای ناکرده به اختلافات مالی برنخورند.

مدیرکل آسیای مرکزی، قفقاز و روسیه پیش بینی کرد در مذاکرات قریب الوقوع مقامات عالیرتبه ایران و ترکمنستان موضوع تسهیل صدور ویزا مطرح شود. اما این راهکارها را هم برای دستیابی تجار به ویزا برشمرد: یک راه این است که با شرکای ترکمن خود به تفاهم برسند و آن شرکاء دعوتنامه‌هایی برای تجار ایرانی ارسال کنند تا بتوانند ویزا را دریافت کنند. راه دیگر این است که در قالب اعزام هیئت‌های تجاری یا نمایشگاهی ویزا دریافت کنند. یک راه دیگر هم این است که با طرف ترکمنی شرکت مشترک تشکیل دهند و از طریق آن شرکت ویزا بگیرند.

خرمالی در ادامه به موضوع صادرات گاز به ترکمنستان تا پیش از سال ۱۳۹۵ اشاره کرد و گفت: در گذشته ما در ازای دریافت گاز طبیعی از ترکمنستان بخشی از بدهی هایمان را به صورت تهاتر کالا و خدمات فنی مهندسی تسویه می‌کردیم. پیشنهاد می‌کنم با توجه به این که بدهی‌ها هنوز مانده است، بخش عمده‌ای از این بدهی‌ها در قالب تامین کالاهای صادراتی ایران به بازارهای ترکمنستان تسویه شود. در مذاکرات وزرای نفت دو کشور قرار بر این شد که سوآپ گاز ترکمنستان و ترانزیت از طریق خاک جمهوری اسلامی ایران به جمهوری آذربایجان صورت بگیرد که انجام شده و توافق شده است که به دو برابر افزایش پیدا کند. ما این توان را داریم که بقیه بدهی را نیز با صدور خدمات فنی مهندسی تسویه کنیم.

به گفته مدیرکل آسیای مرکزی، قفقاز و روسیه، ترکمنستان بیش از ۲۰۰۰ کیلومتر مرز مشترک و نیز ۴ گذرگاه زمینی و ریلی در استان‌های خراسان رضوی و گلستان دارد. همچنین ما با بندر ترکمن باشی ترکمنستان ارتباط دریایی داریم. افزون بر این، در چند سال اخیرجزو ۴، ۵ تامین کننده اصلی بازار ترکمنستان بوده ایم.

کد خبر 53612

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 1 =