اولین کارت زرد مجلس به دولت سیزدهم

نمایندگان مجلس شورای اسلامی از پاسخ های فاطمی امین به سوال نماینده بجنورد قانع نشدند و به این ترتیب دولت سیزدهم نخستین کارت زرد را از مجلس یازدهم دریافت کرد.

به گزارش اگزیم‌نیوز، در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه)، مجلس شورای اسلامی نمایندگان از پاسخ سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره علت ضعف عملکرد این وزارتخانه در کنترل قیمت کالاها و عدم توانایی در پشتیبانی از صاحبان صنایع و بهره‌برداران معدن به سوال محمد وحیدی نماینده بجنورد قانع نشدند.

پس از پاسخ وزیر صمت، وحیدی به عنوان نماینده طراحان سوال اعلام کرد که با توجه به گذشت قریب به پنج ماه از طرح موضوع مربوطه در کمیسیون و به وزیر در خصوص رفع این مشکلات، همچنان مشکلات باقی مانده است و به همین دلیل نیز از پاسخ های وزیر قانع نشده است؛ بر این اساس قضاوت درباره پاسخ‌های وزیر صمت را بر عهده نمایندگان گذاشت.

از مجموع ۲۴۶ نماینده حاضر در جلسه امروز مجلس، ۹۱ نفر از پاسخ های فاطمی امین قانع شدند و ۱۴۱ نفر از این پاسخ ها قانع نشدند؛ به این ترتیب دولت سیزدهم نخستین کارت زرد را از مجلس یازدهم دریافت کرد.

فاطمی امین: نوسانات بازار ناشی از وابستگی قیمت کالاها به دلار است

وزیر صنعت، معدن و تجارت دلیل مشکلات امروز بازار کشور را وابستگی به دلار دانست و گفت: با دست خودمان در قوانین مقررات قیمت‌های داخلی را به دلار متصل کرده‌ایم.

در متن سوال از وزیر آمده است: علت ضعف عملکرد وزارت صمت در کنترل قیمت کالاها و عدم توانایی در پشتیبانی از صاحبان صنایع و بهره برداران معدن چیست.

سیدرضا فاطمی امین در پاسخ به این سوال در سخنانی گفت: عدم ثبات قوانین و مقررات، متغیرهای اقتصادی، تورم، پیروی قیمت‌ها از نرخ ارز، میزان بالای قاچاق و ...این مسائل ریشه‌ای هستند که سالها انباشته شده‌اند. در چهار سال گذشته در دولت قبل پنج سرپرست و وزیر وزارت صنعت و تجارت داشته است. یعنی با مسائل گسترده و انباشته شده مواجهه هستیم اما مدیریت‌ها ثبات ندارد و مشکلات به صورت ریشه‌ای حل نمی‌شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: نخستین مشکلات در بخش بازار است. اگر نرخ تورم را ملاحظه کنیم در طی ۵۰ سال گذشته همیشه تورم وجود داشته است. در چند سال گذشته این تورم به بالای۳۰ درصد افزایش یافته است و این تورم ساختاری است و مساله‌ای نیست که بتوان به راحتی با کارهای جزئی آن را برطرف کرد. بلکه نیاز است به سمت اصلاح ساختاری پیش برویم. یکی از موارد اصلاح ساختاری دلار است.

قیمت‌های داخلی را به دلار متصل کرده‌ایم

وی گفت: وقتی قیمت دلار افزایش می یابد، قیمت‌ مواد اولیه و قیمت تولید داخلی افزایش می یابد. اما نکته دوم که بسیار پنهان است و کمتر به آن توجه می‌شود این است که با دست خودمان در قوانین مقررات خودمان، قیمت‌های داخلی را به دلار متصل کرده‌ایم.

فاطمی امین تاکید کرد: وقتی قیمت دلار افزایش می یابد، قیمت‌ محصولات پتروشیمی هم افزایش می یابد. جنگ روسیه و اوکراین موجب افزایش قیمت گاز شده و موجب شد قیمت بطری آب ۶۰ درصد افزایش شود.

وی با بیان اینکه بازرسی‌ ها به تنهایی برای حل این مشکل کافی نیستند، گفت: در کشور ۱۴ بازار مهم وجود دارد که اگر این ۱۴ بازار را اصلاح نکنیم، وضعیت همین است که ۴ بازار به وزارت صنعت، معدن و تجارت مربوط است که شامل بازار کالاهای منبع پایه، بازار کالاهای واسطه‌ای، بازار خدمات و بازار ماشین آلات است.

فاطمی امین در تشریح عملکرد وزارت صنعت، اظهار داشت: خودروهای ناقص ۱۸ خرداد سال قبل ۱۳۵ هزار دستگاه بود که امسال در همین تاریخ ۴۸۰۰۰ دستگاه است، تولید روزانه ایران خودرو به بیش از ۲ هزار و ششصد دستگاه در روز و سایپا به بیش از ۱۸۰۰ دستگاه در روز رسیده است.

وی ادامه داد: ۱۱ اسفند رئیس جمهور دستوری را صادر کرد که مو به مو اجرا شد، وضعیت صنعت خودرو وضعیت مطلوبی ندارد اما روند مطلوبی دارد به لحاظ کیفیت و میزان تولید دارای مشکل هستیم.

فاطمی امین گفت: نمایندگان ما را به لحاظ وضع موجود ارزیابی نکنند ما را به لحاظ حرکت سرعت و جهت ارزیابی کنید ما دچار روزمرگی نشدیم، می توانستم کارهای تزیینی برای عوام فریبی انجام دهم اما برای اصلاح ساختارها وقت گذاشتیم. زیرا تا اصلاح ساختارها انجام نشود تمدن نوین اسلامی محقق نخواهد شد.

وی ادامه داد: سختی ما در وزارت صنعت این است که در حوزه بسیار متنوع خودرو پوشاک مواد غذایی فولاد کار می‌کنیم هیچ وزارتخانه چنین تنوعی ندارد.

وزیر صنعت افزود: در وزارتخانه‌ای  با این همه تنوع دچار روزمرگی نشدیم و به اصلاح ساختاری دست زدیم.

وی باتاکید بر اینکه مشکلات مردم همه ما را رنج می‌دهد، اظهار داشت: وقتی سر یک چهارراه کودک را می‌بینم و یا مشکلات خانواده‌ای را متوجه می‌شوم خستگی را کنار می‌گذارم و بیشتر کار می کنم، دولت مردمی شبانه روز در پی حل مشکلات است باید همدلی بین دولت و مجلس وجود داشته باشد تا بتوانم اصلاحات ساختاری را محقق کنیم.

کد خبر 53598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 6 =