صادرات ۱۱۳ میلیون دلاری پوشاک در سال ۱۴۰۰

نایب رییس هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران از صادرات ۱۱۳ میلیون دلاری پوشاک به بازارهای هدف در سال گذشته خبر داد.

به گزارش اگزیم‌نیوز، «مجید نامی» افزود: عمده صادرات به کشور عراق، همچنین کشورهای آسیای میانه، حوزه خلیج‌فارس و افغانستان انجام شده است.

وی یادآور شد: در سال ۹۹ صادرات محصولات پوشاک نزدیک به ۷۰ میلیون دلار بوده است که از این نظر رشد چشمگیری در سال ۱۴۰۰ حاصل شده است.

این مقام صنفی بیان داشت: آنچه موجب توسعه صادرات می‌شود، رقابت‌پذیری تولیدات ایرانی است، اما شرایط به‌گونه‌ای است که نمی‌توان در بخش‌های مختلف به رقابت پرداخت.

وی تداوم تحریم‌ها را یادآور شد و گفت: این مساله موجب شده مواد اولیه و ماشین‌آلات موردنیاز خطوط تولید با قیمت بالاتری در مقایسه با دیگر رقبا به دست تولیدکننده ایرانی برسد.

نامی ادامه داد: افزایش قیمت مواد اولیه، افزایش هزینه‌های تولید و تداوم تحریم‌ها، مهم‌ترین مشکلات چند سال اخیر فعالان این صنعت بوده است.

وی با اشاره به ممنوعیت واردات بیش از دو هزار قلم جنس در سال‌های گذشته با هدف مدیریت منابع ارزی کشور که پوشاک هم شامل آنها شد، اضافه کرد: با این حال پوشاک قاچاق در همه سال‌های گذشته در بازار وجود داشت و تولیدکنندگان داخلی همواره با رقبای خارجی مواجه بودند.

نایب رییس هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران ابراز امیدواری کرد تفکر حمایت از تولید بخش خصوصی از حالت شعارگونه خارج شده و با مدیرت درست و برنامه‌ریزی بتوان مشکلات را پشت سر گذاشت.

پیش‌تر «افسانه محرابی» سرپرست دفتر صنایع منسوجات و پوشاک وزارت صمت عنوان کرد: سال گذشته به علت مشکلات مربوط به کرونا و تحریم در برخی از رشته‌کالاهای بخش پوشاک با کاهش اندک تولید روبه‌رو بودیم.

وی افزود: امسال شرایط موجود مانند بالارفتن هزینه دستمزد و حقوق کارگری، نرخ سامانه معاملات الکترونیکی «ETS»  و قیمت مواد اولیه جهانی سبب بالارفتن هزینه تمام‌شده تولیدکنندگان شده است، بنابراین برای کاستن از فشار موجود بر تولیدکنندگان، کاهش نرخ تعرفه‌ها و تأمین منابع مالی از طریق سرمایه در گردش را در دستور کار قرار دادیم.

کد خبر 53565

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 12 =