رشد ۲۳ درصدی بودجه شرکت‌های دولتی در ۶ سال گذشته

معاون امور بانکی و بیمه وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: در ۶ سال گذشته بودجه سنواتی کشور ۲۶ درصد و بودجه شرکت‌ های دولتی ۲۳ درصد رشد داشته است.

به گزارش روز سه‌شنبه اگزیم نیوز، «عباس حسینی» در  نشست تشریح سیاست‌ها و اقدامات انجام شده پیرامون شفافیت مالی در بخش عمومی اظهار داشت: در دولت سیزدهم تجزیه و تحلیل عملکرد شرکت‌های دولتی در قالب صورت‌های مالی به مردم ارائه شده است. 

وی در گزارشی از آخرین وضعیت عملکرد شرکت‌های دولتی، گفت: هم اکنون ۴۵۱ شرکت دولتی در کشور وجود دارد  که ۳۷۹ شرکت دارای ردیف بودجه و ۷۲ شرکت بدون ردیف بودجه هستند.

حسینی ادامه‌داد: از کل ۴۵۱ شرکت موجود ۳۵۴ شرکت فعال، ۶۲ شرکت در حال تسویه و ۳۵ شرکت غیرفعال هستند. 

به گفته وی، از سال گذشته از شرکت‌های دولتی مشمول واگذاری ۹ شرکت مادر تخصصی و ۳۷ شرکت در فهرست شرکت‌های دولتی هستند. 

معاون امور بانکی وزارت اقتصاد بیان‌داشت: بودجه عمومی دولت در سال جاری ۳۷ هزار و ۵۸۷ هزار میلیارد ریال است که از این رقم ۲۲ هزار و ۳۱۴ هزار میلیارد ریال  مربوط به شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و موسسات دولتی است که  ۵۹.۴ درصد بودجه عمومی را شامل می‌شود.

وی افزود: در حالی که بودجه کل کشور در ۶ سال گذشته با ۲۶ درصد رشد همراه شده، اما بودجه شرکت‌های دولتی با ۲۳ درصد رشد همراه شده است.

به گفته حسینی، پارسال ۹ شرکت بیشترین بودجه را به خود اختصاص دادند و ۵۰ درصد بودجه شرکت‌های دولتی و ۲۷ درصد کل درآمد بودجه سالیانه مربوط به این شرکت‌هاست. 

معاون امور بانکی وزارت اقتصاد گفت: ۶۲ شرکت مادرتخصصی دولتی بر اساس گزارش‌های حسابرسی اعلام شده در شمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت هستند، یعنی میزان زیان انباشته آنها بیش از ۵۰ درصد سرمایه ثبت شده آنها است که در واقع ورشکسته و زیان‌ده به شمار می‌روند.

وی افزود: ۴۰ درصد صورت‌های مالی اعلام شده مورد قبول سازمان حسابرسی قرار گرفته و ۵۵ درصد مشروط بوده است.

کد خبر 53109

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 7 =