پیش‌بینی تولید بیش از ۱.۱ میلیون اصله نهال توت در سال جاری

رییس مرکز نوغانداری کشور پیش‌بینی کرد امسال یک میلیون و ۱۵۰ هزار اصله نهال توت اصلاح شده برای تغذیه کرم ابریشم در پنج استان کشور تولید شود.

به گزارش روز سه شنبه اگزیم‌نیوز از وزارت جهادکشاورزی، «عدیل سروی زرگر» افزود: در راستای پایداری و توسعه صنعت نوغانداری که میراث فرهنگی و اقتصادی کشور ما است، در سال جاری ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار قلمه توت اصلاح شده در اختیار سازمان جهادکشاورزی استان‌ها و کمیته امداد امام خمینی(ره) برای کاشت قرار گرفته که نسبت به سنوات گذشته بی‌سابقه بوده است.

رییس مرکز نوغانداری کشور اظهار داشت: از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار قلمه توت، برای نخستین بار ۶۰۰ هزار قلمه بر اساس تفاهم نامه مشترک میان وزارت جهاد کشاورزی و کمیته امداد امام (ره) در اختیار این نهاد قرار گرفته و پیش‌بینی می‌کنیم ۳۰۰ هزار اصله نهال از آن در گلستان تولید شود.

سروی زرگر گفت: بقیه قلمه‌ها نیز توسط پیمانکاران در سازمان‌های جهاد کشاورزی در پنج استان گیلان، مازندران، گلستان، خراسان رضوی و خراسان شمالی کاشته شده و برآورد می‌کنیم از این میزان قلمه ۸۵۰ هزار اصله نهال توت اصلاح شده، به تولید برسد.

وی تصریح کرد: میانگین توزیع نهال توت در ۱۵ سال گذشته نزدیک به ۲۰۰ هزار اصله نهال بوده و در سال ۱۴۰۰ تعداد ۳۶۷ هزار اصله نهال توت اصلاح شده میان نوغانداران ۱۹ استان کشور توزیع شد.

رییس مرکز نوغانداری کشور با بیان این که ظرفیت‌سازی و برنامه‌ریزی‌های خوبی برای تولید نهال توت اصلاح شده و توسعه باغ‌ها انجام شده است، گفت: عمر اقتصادی اغلب توتستان های کشور سپری و بخشی از آن هم دچار تغییرکاربری شده است و از این رو نوسازی و بازسازی باغات توت با هدف توسعه نوغانداری یکی از برنامه‌های مهم وزارت جهاد کشاورزی در راستای احیای صنعت نوغانداری و ابریشم می باشد.

وی افزود: با اقدامات و برنامه‌ریزی‌های موثر انجام شده و بهبود باغات مادری توت در آهنگرکلا در مازندران و فومن در گیلان، تعداد استان‌های تولید نهال توت به پنج استان افزایش یافته است.

کد خبر 53096

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =