کارآمد شدن بنگاه‌ها هدف خصوصی سازی است

یک استاد دانشگاه گفت: هدف خصوصی سازی این است که ناکارآمدی بنگاه‌های دولتی را از بین ببرد.

به گزارش روز سه شنبه اگزیم نیوز، در نخستین رویداد بین‌المللی خصوصی‌سازی در اقتصاد ایران، نشستی با موضوع الزامات نهادی خصوصی‌سازی برگزار شد.

رییس این نشست "علی ابراهیم‌نژاد" استاد دانشگاه صنعتی شریف با طرح سوالاتی مانند مشکلات بنگاه‌داری دولتی چیست و خصوصی‌سازی موفق چگونه است، گفت: در بنگاه‌های دولتی شاهد استخدام بیش از اندازه کارکنان هستیم. بحث کیفیت پایین بنگاه‌های دولتی، ناکارایی، مکان‌یابی نامناسب و غیراقتصادی، عدم بروزرسانی فنّاوری هم از دیگر چالش‌ها است.

وی با بیان اینکه اگر خصوصی‌سازی بدون فراهم‌کردن الزامات صورت بگیرد، شاید بتوان ناکارایی را کاهش داد، افزود: در واقع بنگاه دولتی یک ابزاری برای این است که سیاستمداران اهداف سیاسی خود را از طریق استخدام نیروی کار مازاد و... محقق سازد و در قبال درخواست‌ها از بنگاه دولتی، شرکت‌ها هم درخواست‌هایی مانند یارانه از سیاستمداران خواهند داشت.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه با خصوصی‌سازی می‌خواهیم این روند پرداخت یارانه به بنگاه‌های دولتی و ناکارایی آنها را از بین ببریم، اعلام کرد: سه ویژگی مهم شامل تغییر شرایط مبادله میان مدیر بنگاه دولتی و سیاست‌مدار، جلوگیری از انتفاع شخصی مالکان جدید به زیان سهامداران خرد و هم راستا کردن منافع مالکان جدید با منافع جامعه را می‌توان برای خصوصی‌سازی موفق برشمرد.

وی تصریح کرد: برای این منظور باید الزامات کلانی مانند عدم سرکوب نرخ ارز، کنترل تورم و کاهش طبیعی نرخ بهره، جذب سرمایه خارجی و ایجاد توازن در بودجه و ممانعت از ایجاد کسری بودجه را در نظر داشت. 

ابراهیم‌نژاد با بیان اینکه بنگاه نباید به دنبال رانت باشد، گفت: در این مسیر الزاماتی مانند ایجاد سرمایه انسانی برای مدیریت حرفه‌ای بنگاه، اصلاح محیط کسب‌وکار، توسعه رقابت در بازار محصول، عدم کنترل قیمتی دولت در بازار محصول، توسعه بازار سرمایه نیز باید مدنظر قرار بگیرند.

کد خبر 53084

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 3 =