۹۰ درصد تسهیلات پرداختی بانک‌ها وام‌های کلان است

کارشناس حکمرانی اندیشکده اقتصاد مقاومتی گفت: تسهیلات کلان یکی از مشکلات اصلی بانک‌ها است و درنتیجه آن نقدینگی و تورم افزایش می‌یابد.

به گزارش روز سه شنبه اگزیم‌نیوز، «سیدعباس عباسپور» با اشاره به تعریف تسهیلات کلان، افزود: تسهیلات کلان یعنی بانکی بیش از ۱۰ درصد سهام پایه خود را تسهیلات بدهد و حداکثر میزان مجاز در پرداخت تسهیلات ۲۰ درصد از سهام پایه بانک‌ها است که بر اساس آمار ۹۰ تسهیلات پرداختی به صورت کلان است.

وی درباره دلایل افزایش بدهکاران بانکی گفت: تسهیلات به شرکت‌های ذیل بانک‌ها و افراد مرتبط پرداخت می‌شود همچنین در میزان پرداخت بانک‌ها شاهد تخلف هستیم به این معنی که تسهیلات پرداختی بیش از ۲۰ درصد سهام پایه بانک‌هاست.

عباسپور در خصوص دیگر دلایل به وجود آمدن بدهکاران بانکی را ورود تسهیلات به بازار دارایی و ایجاد تورم دانست و ادامه داد: عدم پرداخت تسهیلات موجب تعویق پرداخت تسهیلات می‌شود و تسهیلات پرداخت نشده در شبکه بانکی استمهال می‌شود.

به گفته وی در سال گذشته سه هزار هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده که یکهزار هزار میلیارد تومان آن تسهیلات جدید نبوده بلکه بانک‌ها در مقابل عدم پرداخت بدهی افراد مجموع تسهیلات پرداخت نشده را در قالب تسهیلات جدید به افراد تعریف می‌کند.

کارشناس حکمرانی اندیشکده اقتصاد مقاومتی گفت: در تبصره ۱۶ قانون بودجه امسال شفافیت مورد تاکید بود و درنتیجه آن وزارت اقتصاد اقدام به انتشار اسامی بدهکاران بانکی کرد و درنتیجه این اقدام اجرای طرح رو به جلو بود زیرا بانک مرکزی تمایلی به شفاف‌سازی نبود.

وی ادامه داد: هدف اصلی وزارت اقتصاد در انتشار اسامی بدهکاران بانکی کنترل ترازنامه بود و هدف دیگر باز شدن قفل تسهیلات جدید در شبکه بانکی بود.

عباسپور با تاکید بر لزوم شفافیت در سیستم بانکی گفت: شفافیت در شبکه بانکی موجب ریل‌گذاری صحیح در اقتصاد می‌شود و باید به این سمت حرکت کنیم که سیستم اعتبار سنجی ایجاد و تقویت شود و شناسنامه اعتباری برای مشتریان در نظر گرفته شود.

کد خبر 53083

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 5 =