ارز ۴۲۰۰ حذف نشده؛ نحوه تخصیص تغییر کرده است

نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی می‌گوید دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف نکرده بلکه نحوه تخصیص آن را از تولیدکننده به مصرف کننده نهایی تغییر داده است.

عباس آرگون روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار اگزیم‌نیوز درباره تاثیر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بر تولید، واردات و صادرات، اظهار داشت: حذف ارز با نرخ ترجیحی کار درستی بود اما اگر سال ۱۳۹۷ انجام می‌گرفت، تبعات و هزینه‌های به مراتب کمتری را هم برای دولت و هم برای مردم داشت و مانع از هدررفت بسیاری از منابع می‌شد.

وی با بیان اینکه ارز چند نرخی همواره دارای فساد بوده و به طور کامل به دست جامعه هدف نمی‌رسد، افزود: دولت امسال تصمیم گرفت تا به جای حلقه اول زنجیره یعنی تولید، یارانه را به حلقه آخر یعنی مصرف کننده بدهد و در حقیقت با این کار ارز ۴۲۰۰ حذف نشده بلکه نحوه تخصیص آن تغییر کرده است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تصریح کرد: اینکه بگوییم قبلا یارانه دولت و ارز ۴۲۰۰ به جامعه هدف نمی‌رسید درست نیست بلکه این یارانه به آن می‌رسید ولی درصد آن پایین بود؛ کما اینکه به دلیل جذابیت نرخ کالاهای اساسی شاهد بودیم که برخی از کشورهای همسایه نیز با قاچاق معکوس از این یارانه بهره‌مند می‌شدند ولی با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، قیمت این کالاها در آن کشورها نیز به طور قابل توجهی بالا رفته است.

نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران، اظهار داشت: پیش از این زمینه سواستفاده و قاچاق معکوس بیشتر فراهم بود ولی با حذف آن، یارانه دولت به طور مستقیم به جامعه هدف می‌رسد و همزمان انگیزه برای تولید کالا در داخل کشور نیز به دلیل واقعی‌تر شدن قیمت‌ها افزایش خواهد یافت.

آرگون خواستار رفتن به سمت مکانیزم بازار شد و گفت: با حذف ارز ۴۲۰۰ احتمالا امسال شاهد کاهش واردات کالاهای اساسی و نهاده های دامی از نظر وزنی در مقایسه با سال‌های قبل خواهیم بود هرچند که ممکن است به دلیل رشد قیمت‌های جهانی، از نظر ارزشی این کالاها حتی افزایش هم داشته باشند. با این حال اقدام دولت مانع از قاچاق معکوس این کالاها از کشور خواهد شد.

وی افزود: البته این طور نباید باشد که قیمت‌های فعلی ثابت و بدون تغییر باشند بلکه با توجه به حذف ارز ۴۲۰۰ از نهاده‌های تولید و محاسبه آن با نرخ نیما، قیمت‌ها باید سیال باشند و در صورتی که نرخ ارز بالا رفت، قیمت‌ها نیز افزایش یابد؛ در حقیقت قیمت‌گذاری دستوری باید متوقف شده و به سمت مکانیزم بازار حرکت کرد.

این فعال اقتصادی خاطرنشان کرد: با حذف ارز ۴۲۰۰، شاهد شفافیت بیشتری خواهیم بود. ما مخالف دخالت دولت در بازار هستیم هرچند که نقش نظارتی و هدایت آن همچنان باید وجود داشته باشد.

کد خبر 53068

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 1 =