ارز ۴۲۰۰ تومانی بهره‌وری بخش کشاورزی را از بین برد/ همه کشورها در حال ذخیره‌سازی مواد غذایی هستند

وزیر جهادکشاورزی گفت: در همه دنیا یارانه به بخش کشاورزی تعلق می‌گیرد، اما ما یارانه را به واردکننده اختصاص دادیم که امر موضوع باعث شد بهره‌وری در بخش کشاورزی از بین برود و دستیابی به آن اهمیتی نداشته باشد.

به گزارش روز یکشنبه اگزیم نیوز، «سید جواد ساداتی نژاد» در همایش ملی بهره وری ایران که با حضور «میثم لطیفی» به سمت معاون رئیس جمهور و ربیس سازمان امور اداری استخدامی که در دانشگاه علم و صنعت برگزار شده بود، افزود: طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها، انقلابی در صنعت دام و طیور است به‌طوری که بیشترین منفعت مربوط به بخش کشاورزی خواهد بود.

وزیر جهادکشاورزی اظهار داشت: بخش کشاورزی در تمام دنیا یک بخش یارانه بگیر است، زیرا ارزش افزوده این بخش نسبت به صنعت پایین‌تر است؛ بنابراین اگر دولت‌ها کسری ارزش افزوده در بخش کشاورزی را تامین نکنند، غذایی تولید نمی‌شود، زیرا منافع حوزه‌های صنعتی دیگر بالاتر است که دولت‌ها کسری ارزش افزوده را با حمایت‌های مالیاتی و تسهیلاتی در دنیا جبران می‌کنند تا با مابقی حوزه‌ها هم‌سنگ شود.

ارز ۴۲۰۰ تومانی را به واردکننده می‌دادیم!

وی تصریح کرد: در جهان یارانه به حلقه اول یا آخر (تولیدکننده یا مصرف‌کننده) و یا در طول زنجیره اختصاص می‌یابد، اما ما ارز ۴۲۰۰ تومانی را به واردکننده می‌دادیم که تجربه آن در دنیا وجود ندارد.

ساداتی نژاد گفت: این بدان معناست که یارانه بخش کشاورزی به واردکننده‌ای اختصاص یافته که  ۹ میلیون تن ذرت، ۵ میلیون تن کنجاله سویا و ۴ میلیون تن جو را وارد کشور کرده است؛ نتیجه این شد که بهره‌وری در این صنعت خشکید. اکنون نرخ یک کیلوگرم ذرت ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان است درحالی‌که ما به قیمت ۱۹۰۰ تومان به تولیدکننده عرضه کردیم؛ بنابراین در این بخش نمی‌توان از بهره‌وری صحبت کرد.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در دنیا برای تولید یک کیلوگرم مرغ ۱٫۶ کیلوگرم دان (نهاده) مصرف می‌شود، اما در کشور ما ۲٫۱ گیلوگرم مصرف می‌شود زیرا یارانه را در جایی پرداخت می‌کردیم که بهره‌وری را از بین برد و  دستیابی به آن اهمیتی نداشت.در واقع با این اقدام صنعت دام و طیور را به سمت عدم بهره‌وری سوق دادیم و خروجی این کار اتفاقات بزرگ دیگری همچون تغییر کاربری اراضی کشاورزی است.

همه کشورهای در حال ذخیره‌سازی مواد غذایی هستند

ساداتی نژاد گفت: در دنیای امروز شرایط خاصی پیش‌آمده، مانند جنگ اوکراین و روسیه که حوزه غذا جهان را با چالش روبرو کرده است، به‌طوری‌که  امنیت غذایی تقریباً در همه جوامع، دولت‌ها و اجلاس‌ها به یکی از موضوعات قابل بحث تبدیل شده است.

وی اضافه کرد: در جوامع امروز یکی از مؤلفه‌های  مهم اقتدار (امنیت) غذایی است، شاید تا چند سال گذشته به امنیت غذایی می‌پرداختند، اما اکنون این موضوع به قدرت غذایی تبدیل شد. امروز کشورها به دنبال قدرت و اقتدار غذایی هستند. تقریباً اتفاقات جهانی در سال‌های اخیر نشان داده که اقتدار غذایی کمتر از اقتدار نظامی نیست و یا هم پای هم و در برخی مواقع مهم‌تر است؛ کمااینکه اکنون اتفاقات دنیا مثل جنگ اوکراین همین را نشان می‌دهد.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: اکنون همه کشورهای به دنبال تامین و ذخیره‌سازی مواد غذایی هستند و  افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها در دنیا چالش دولت‌هاست و نگرانی‌هایی ایجاد کرده است. موضوع غذا را باید در کشاورزی پیدا کنیم؛ واقعیت این است که برای تامین غذا راهی به جز رفتن به سمت یک تحول بنیادی و جهادی نداریم.

ساداتی نژاد افزود: وقتی سخن از پایین بودن بهره‌وری می‌شود، عموماً به سراغ بخش کشاورزی می‌آیند، البته اعداد و آمارها نشان می‌دهد که رشد بهره‌وری بخش کشاورزی از خدمات و صنعت جلوتر بوده است، زیرا در حوزه ترویج در سال‌های گذشته تلاش زیادی صورت انجام شده است، اما به‌طورکلی وقتی بخواهیم عدد بهره‌وری را اعلام کنیم در کشور زود سراغ کشاورزی می‌آیند، زیرا در این حوزه کار زیادی در بخش بهره‌وری و علمی انجام نشده است.

سند بهره‌وری بخش کشاورزی تصویب و ابلاغ شده است

وی تصریح کرد: سال گذشته سند بهره‌وری  در بخش کشاورزی در دولت تصویب و ابلاغ شد و عوامل اصلی بهره‌وری، عوامل بازدارنده و اقداماتی که باید انجام دهیم در این سند مشخص شده است.

وزیر جهادکشاورزی افزود: در سند تحول دولت مردمی هم به طور کامل در حوزه کشاورزی مورد بررسی قرار گرفته و وظایف وزارت جهاد کشاورزی در حوزه بهره‌وری تعیین شده است. امروز در حوزه غذا برای ما بهره‌وری یک امر اجتناب‌ناپذیر است که باید در این سمت گام برداریم. این امر تنها یک وظیفه سازمانی نیست، زیرا تامین امنیت و اقتدار غذایی مردم راهی جز بهره‌وری ندارد.

ساداتی نژاد با بیان اینکه امسال سال تولید و دانش‌بنیان نام‌گذاری شده است، گفت: وزارت جهاد کشاورزی در ابتدای سال نخستین دستگاهی بود که در ۱۹ بند آیین‌نامه تولید دانش‌بنیان و اشتغال آفرینی را در دولت ارایه و تبیین کرد که چند بند آن از جمله ماده ۱۸ به حوزه بهره‌وری می‌پردازد.

کد خبر 53040

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 13 =