اصلاح نظام صادراتی در صنایع بخش مسکن ضروری است

یک کارشناس بخش مسکن معتقد است: از آنجا که دولت‌ها تاکنون نتوانسته‌اند رویکرد منطقی و شفافی در صنایع وابسته به مسکن در بخش صادرات اتخاذ کنند، همین امر سبب شده در برهه‌ای قیمت‌ها به طور چشمگیری افزایش یافته و بازار دچار رکود شود لذا به دولت سیزدهم پیشنهاد می شود سیاست های صادراتی این بخش را اصلاح کند.

مصطفی حسینی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با اشاره به نقش بسیاز زیاد حوزه مسکن و صنایع مرتبط با آن در ارتقا جایگاه اقتصاد کشور، افزود: متاسفانه به دلیل اتخاذ سیاست‌های غلط دولت‌های مختلف، بخش مسکن همیشه با مشکلات جدی بخصوص تورم مداوم مواجه بوده که دولت باید برای رفع تورم بالای این بخش تدابیر جدی و مطلوب اتخاذ کند.

وی بیان کرد: در تمام دهه‌های گذشته، مسکن یا در حال افزایش قیمت بوده و با تورم چند ده درصدی رشد کرده و یا در برهه‌ای از زمان با اعمال نفوذ و استفاده از اهرم‌های جانبی، برای مدت کمی دچار رکود شده که البته هر بار بعد از رکود، جامعه دوباره شاهد رشد عجیب قیمت‌ها بوده است.

حسینی، یکی از بزرگترین دلایل تشدید تورم در بخش مسکن را اعمال سیاست‌های انقباضی و انبساطی دولت‌ها در بخش صادرات صنایع مرتبط با آن دانست و افزود: در واقع، دولت‌ها هرگز نتوانسته‌اند رویکرد منطقی و شفافی در موضوع صادرات صنایع وابسته به این حوزه اتخاذ کنند که همین عامل سبب شده، در برهه‌ای از زمان واردات یک محصول ممنوع و یا صادرات محصولات صنعتی دیگر متوقف شود و یا بالعکس.

وی ادامه داد: این سیاست اثر بسیار زیادی روی صنایع وابسته مانند سیمان و آهن داشته و دارد و عملاً مانع تثبیت قیمت‌ها شده، این در حالی است که می‌دانیم قیمت مسکن ارتباط زیادی به نرخ تورم عام در جامعه دارد.

وی اضافه کرد: این بازار به حدی ملتهب است که با هر افزایش قیمتی در هر محصولی، آماده رشد قیمتی است. این موضوع را به خوبی می‌توان در تجربیات سال‌های گذشته نیز دید که البته یکی از دلایل آن در ایران این است که مسکن به عنوان یک سرمایه‌گذاری مطمئن و یک منبع درآمد پایدار محسوب می‌شود.

حسینی افزود: دولت جدید باید بر رونق و افزایش تولید در بخش مسکن تمرکز کرده و هزینه‌های تولید این حوزه را کاهش دهد و برای تحقق آن می‌تواند بخش عرضه را فعال کند زیرا فعال شدن بخش عرضه و کاهش هزینه‌های تولید از یک طرف موجب کاهش سطح قیمت‌های مسکن و از طرف دیگر سبب رشد و توسعه اقتصادی کشور خواهد شد.

وی در انتها تاکید کرد: اگر تولید مسکن رونق بگیرد، صنایع سیمان، فولاد و دیگر تولیدات ساختمانی با رونق مواجه خواهند شد. در صورت توجه بیشتر به این صنعت در قالب بکارگیری تکنولوژی روز دنیا و طرح تحول دیجیتال که در برخی از کارخانه‌های فولادسازی نیز در حال اجراست، می‌توان توان رقابتی این صنایع را در بازارهای بین‌المللی افزایش داد و با گسترش تولید، اشتغال نیز افزایش خواهد یافت و با صادرات این محصولات، تراز تجاری کشور نیز بهبود خواهد یافت.

کد خبر 53020

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 5 =